Taryn Ries är klar för IK Uppsala Fotboll!
2022-02-02 10:00
Taryn Ries.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att Taryn Ries, 22, har skrivit på ett kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Jag är väldigt glad över att vara här! Det är första gången jag är så långt hemifrån så det kommer självklart att vara en stor omställning, men alla har varit väldigt trevliga mot mig ända sedan jag kom hit så det känns bra, säger hon.

Taryn Ries är 22 år gammal och kommer från Washington State i USA. Tidigare spelade hon för University of Portland i Oregon där hon vann den interna skytteligan både 2018 och 2019. Hon har även gjort flertalet U17-landskamper för det amerikanska landslaget. Nu har hon skrivit på ett kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Jag är väldigt glad över att vara här! Det är första gången jag är så långt hemifrån så det kommer självklart att vara en stor omställning, men alla har varit väldigt trevliga mot mig sedan jag kom hit så det känns bra. Jag har dock aldrig varit på ett ställe som har varit såhär kallt! Hemma regnar det mest men vi har knappt någon snö alls så det här är lite annorlunda, men alla säger att det kommer att bli varmare så jag får hoppas på det, säger hon skrattandes.

Kontraktet med Ries skrevs för drygt en vecka sedan och sen dess har hon hunnit packa ihop och laddat för det nya äventyret i Sverige.

- Min agent var i kontakt med Jonas och allting gick väldigt fort. Det blev klart för drygt någon vecka sedan och då bokade vi mina flygbiljetter, så nu är jag äntligen på plats. Klart jag är nervös över att komma till ett helt nytt land och en ny klubb, men jag ser det som ett äventyr och tror att jag kommer att växa mycket som människa av det här, säger Ries.

Ries landade i Sverige under söndagen och gjorde sin första träning med laget under måndagen. Det var första gången hon fick träffa spelarna i laget, hela ledarteamet och se Studenternas.

- Arenan är otroligt fin, jag hörde att den var ganska nybyggd med gym nära till hands så det känns som väldigt bra förutsättningar. Jag har bara hunnit vara här någon dag men jag har redan fått ett bra intryck av alla som jag har mött hittills. Det känns bra att det är några fler spelare som också är nya och även från USA, då kan vi hjälpas åt att lära oss språket och lära oss av varandra, säger Ries.

Ries är en snabb forward som kan spela både på kanten och centralt. Tanken är att hon ska spela på vänsterkanten där hon kan bidra med sina kvicka fötter.

- Jag är en attackerande spelare som är bra en mot en. Jag gillar att hitta igenom med inspel, crossbollar eller skott och skulle säga att jag är ganska snabb, så jag gillar att ta mig runt på kanten. Jonas har berättat att han ser mig som en spelare på vänsterkanten vilket passar mig bra. Jag gillar att vika in i banan med min högerfot så jag tror att det kan passa bra, säger Ries.

Uppsala har nu varit igång med träningarna i ungefär en månad, och uppladdningen inför säsongen är i full gång. Ries ansluter till en trupp som har siktet inställt på en enda sak - ett avancemang till OBOS Damallsvenskan.

- Jag vill självklart hjälpa laget så mycket som möjligt så vi kan avancera till högsta divisionen, det är klubbens mål och det vill jag också uppnå. Jag vill fortsätta utvecklas som spelare och det känns som att jag kommer till en förening med höga ambitioner, så det känns väldigt bra, avslutar Ries.

Vi hälsar Taryn varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!