Marika Bergman Lundin lämnar IK Uppsala Fotboll
2022-01-21 10:30
Marika Bergman Lundin. Foto - Oscar Larsson.

Vi kan nu meddela att IK Uppsala Fotboll har ett kommit överens med damallsvenska BK Häcken om ett övergångsavtal gällande mittfältaren Marika Bergman Lundin, 22, som därmed lämnar klubben.

Marika Bergman Lundin skrev under hösten 2021 på ett treårskontrakt över 2024 med IK Uppsala Fotboll. Nu står det klart att Bergman Lundin har skrivit på ett övergångsavtal med damallsvenska BK Häcken vilket betyder att hon lämnar Uppsala. Huvudtränare Jonas Valfridsson tackar Bergman Lundin för hennes tre år i Uppsala och säger att han är väldigt glad och stolt över den utvecklingen hon har haft i klubben.

- Jag är otroligt glad över att ha haft Marika över tre säsonger i Uppsala. Hon har verkligen tagit stora kliv under de här åren och jag är otroligt glad och stolt över den utvecklingen hon har haft. Hon är en person med mycket tankar och som ställer krav på planen vilket också har tvingat mig att utvecklas väldigt mycket som ledare. Hon är en av de spelarna jag har kommit allra närmast under mina år i Uppsala och jag tror på så sätt att vi har kunnat utveckla varandra tillsammans. Marika kom hit som en spelare från division 1 och lämnar nu för spel i en av de bästa klubbarna i OBOS Damallsvenskan, så jag är glad över att hon ska få pröva vingarna i en så utvecklande och bra miljö. Jag är väldigt glad över att få ha jobbat med Marika både på och utanför planen, Jag tackar Marika för hennes tid i Uppsala och önskar henne ett stort lycka till i BK Häcken, säger Valfridsson.

Bergman Lundin vill börja med att tacka huvudtränare Jonas Valfridsson för hennes utveckling som fotbollsspelare i Uppsala. Hon vill även hylla sättet man utvecklar spelare på i Uppsala då flera av de lagkamraterna hon har haft i klubben de senaste åren har tagit stora kliv och numera spelar i klubbar i OBOS Damallsvenskan eller utomlands.

- Jag vill verkligen alla i IK Uppsala Fotboll för de här tre åren. Alla tjejer i laget som jag har fått spela med, hela tränarteamet och alla runtomkring i organisationen. Jag har verkligen haft det skitbra i Uppsala och på så sätt känns det tufft att lämna. Jag och Jonas har haft en speciell relation, han har lärt mig mycket under de här åren och har givit mig förtroende vilket jag har värderat väldigt högt. Det var någonting jag sökte när jag kom till Uppsala och han har verkligen trott på mig och gett mig tid att utvecklas i min takt. Man ser ju också att det är många spelare som jag har spelat med i Uppsala som nu är nyckelspelare i klubbar i till exempel OBOS Damallsvenskan, så Uppsala ska verkligen ha stort cred för hur man utvecklar spelare, säger hon.

Bergman Lundin vill tacka alla lagkamrater hon har haft genom åren i Uppsala. Hon avslutar även med att rikta ett stort tack till alla supportrar som har stöttat laget på Studenternas under åren och önskar IK Uppsala Fotboll stort lycka till under säsongen.

- Jag har fått vänner för livet i Uppsala och jag uppskattar verkligen alla jag har fått spela med, speciellt de spelarna som har varit med över alla de tre åren jag har varit här. IK Uppsala Fotboll har blivit som min andra familj och det har varit ovärderligt för mig. Ett stort tack till alla fansen som har stöttat oss under våra matcher, speciellt de fans som är där på varenda hemmamatch. Vi ser er verkligen och uppskattar otroligt mycket att ni är på plats och stöttar oss, det har betytt otroligt mycket. Jag önskar alla i föreningen ett stort lycka till framöver, jag hoppas att de får en dundersäsong i år och verkligen får utdelning så ses vi igen i OBOS Damallsvenskan nästa år, säger Bergman Lundin.

För IK Uppsala Fotboll är denna övergången föreningens första transfer vilket ses som en milstolpe i klubbens historia.

- Transfern av Marika Bergman Lundin är något av en milstolpe för IK Uppsala Fotboll. Det är glädjande att spelare som utvecklas hos oss får chansen att gå vidare i sin fotbollskarriär samtidigt som det genererar värden tillbaka till klubben. Marika har betytt väldigt mycket för IK Uppsala Fotboll som spelare och även blivit en stor förebild för unga fotbollsspelande tjejer i Uppsala. Vi önskar Marika ett stort lycka till i framtiden, säger Gunnar Källsten, klubbchef IK Uppsala Fotboll.

Bergman Lundin kom till IK Uppsala Fotboll inför säsongen 2019 och var därmed med om det historiska avancemanget till OBOS Damallsvenskan samma år. Under 2021 blev Bergman Lundin utsedd till Årets Mittfältare i Elitettan efter en säsong där hon indivuduellt tog stora kliv i sin utveckling på planen. Totalt spelade hon 83 tävlingsmatcher och stod för 12 gjorda mål under sina tre säsonger i Uppsala.

Vi tackar Marika för hennes fina insatser under de tre åren i Uppsala och önskar henne ett stort lycka till i BK Häcken!