Beatrice Gärds förlänger med IK Uppsala Fotboll!
2021-11-25 10:00
Beatrice Gärds. Foto - Oscar Larsson.

Vi är så glada över att ytterbacken Beatrice Gärds, 24, har förlängt sitt kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Det känns jätteroligt! Det känns bra att få ett till år i föreningen, det var tufft där direkt efter slutsignalen mot Jitex med mycket känslor och man var ganska tom. Jag känner inte riktigt revanschlusta för jag tycker ändå att vi spelade bra fotboll under den här säsongen, men däremot så vill jag få en ny chans med laget att göra det bättre nästa år och lyckas med våra mål, säger Gärds.

Beatrice Gärds kom till IK Uppsala Fotboll från Kvarnsvedens IK inför säsongen 2021 och spelade 25 av 26 matcher i Elitettan i år. Nu har ytterbacken Gärds förlängt sitt kontrakt med Uppsala över 2022!

Det har gått snart tre veckor sedan Elitettan 2021 avslutades och Gärds säger att lite semester innan försäsongen drar igång är välbehövligt.

- Det tar lite tid att landa, där efter sista omgången var man helt tom både i kroppen och i huvudet. När man är inne i säsongen så är fotbollen allt dagarna kretsar kring, det är liksom allt man tänker på så luften går ur lite när säsongen är över. Det var ju riktigt kul att det var så mycket folk där på Studenternas och därför var det extra tråkigt att vi inte kunde lyckas och få fira med dem. Men vi får spara det till nästa år helt enkelt! säger hon.

Gärds är en av de spelare som har haft allra mest speltid under säsongen och hon berättar att det har varit påfrestande att laget drabbades av så många skador under året. Nu vill hon ha en chans att se vad laget kan åstadskomma med "normala" förutsättningar.

- Jag kände att jag ville ha ett till år med det här laget och den här föreningen med tanke på hur den här säsongen har sett ut. Det har varit otroligt mycket skador och ovissheter som har gjort att det har svängt väldigt mycket under säsongens gång, så det har varit ganska påfrestande psykiskt. Så jag känner verkligen att jag vill ha en ny chans med det här gänget under en "normal" säsong utan så många skador och sjukdomar och se vad vi kan åstadkomma då. Dessutom trivs jag väldigt bra i Uppsala, det är en mysig stad som inte ligger alltför långt bort från Borlänge där jag kommer ifrån, säger hon.

Under 2022 hoppas hon kunna fortsätta sin individuella utveckling som ytterback men också fortsätta arbetet med att utveckla lagdelarna på planen.

- För mig handlar det om att fortsätta utvecklas både offensivt och defensivt. Nu har Jonas haft mig som spelare under en säsong och han har sett mina styrkor och svagheter. Han har ett tydligt sätt över hur han vill jobba och hur de olika positionerna ska jobba med varandra på planen, så jag har verkligen tagit till mig av det han har sagt, säger Gärds.

Årets försäsong såg lite annorlunda ut med tanke på restriktionerna från pandemin, och Gärds hoppas på att man under 2022 kan återgå till den ordinarie uppbyggnadsträningen för att få en bra grund inför vad som komma skall.

- Jag hoppas verkligen att vi kan få till en ordentlig försäsong utan restriktioner. Det är viktigt att få till en bra grund och bygga upp styrkan tidigt på säsongen. Den styrketräningen som krävs är svår att genomföra ute på en plan i minusgrader tidigt i januari, så att få till ordentliga gympass för uppbyggnad skulle göra oss gott. Framför allt efter det här året när vi både har haft mycket skador och de som väl har spelat har belastats väldigt hårt, så vi kommer nog behöva en individanpassat uppladdning för att hamna i balans, utvecklar Gärds.

Först väntar dock ytterligare några veckors semester för Gärds medans truppbygget ska färdigställas, och hon ser framåt att träffa både nya och gamla lagkamrater när försäsongen drar igång i januari.

- Det känns bra och väldigt spännande inför nästa säsong. Vi har ju tyvärr spelare som lämnar vilket är tråkigt, men det är också nya spelare som kommer in med ny energi, andra personligheter och andra spelartyper på planen. Självklart ska det blir väldigt skönt med semester, men jag ser framemot att få dra igång nästa säsong med både nya och gamla ansikten, avslutar Gärds.

Vi ser framemot att få se Bea i den rosa Uppsalatröjan även under 2022!