Ellen Arbman Hansing förlänger med IK Uppsala Fotboll!
2021-11-24 10:00
Ellen Arbman Hansing. Foto - Tobbe Bengtsson.

Vi är så glada över att mittbacken Ellen Arbman Hansing har förlängt sitt kontrakt med IK Uppsala Fotboll över säsongen 2022!

- Det känns bra att jag har förlängt över 2022! Jag har en fortsatt dröm om att gå upp i OBOS Damallsvenskan igen med Uppsala och att få spela i den serien. Det skulle betyda mycket för mig att få vara med om det, speciellt när jag har varit klubben så pass länge som jag har varit. Dessutom trivs jag väldigt bra med livet utanför fotbollen i Uppsala, säger Arbman Hansing.

Mittbacken Ellen Arbman Hansing, 22, spelade 21 st matcher i Elitettan under året och har nu valt att förlänga sitt kontrakt med IK Uppsala Fotboll över säsongen 2022.

- Det känns bra att jag har förlängt över 2022! Jag har fortsatt en dröm om att gå upp i OBOS Damallsvenskan igen med Uppsala och att få spela i den serien. Det skulle betyda mycket för mig att få vara med om det, speciellt när jag har varit klubben så pass länge som jag har varit. Dessutom trivs jag väldigt bra med livet utanför fotbollen i Uppsala, säger Arbman Hansing.

Arbman Hansing har varit skadedrabbad under de senaste säsongerna. 2017 drog hon korsbandet och i år han hon haft problem med knät under stora delar av säsongen. Dessutom bröt hon handleden i den fjärde minuten i matchen mot BP den 15 oktober. Trots den brutna handleden spelade hon klart hela matchen och gick sedan gipsad i fyra veckor innan hon var redo för spel igen i den sista omgången. Efter att Elitettan avslutades har Arbman Hansing opererat knät ytterligare en gång, och nu hoppas hon att hon ska få hålla sig skadefri inför nästa säsong.

- Det var ett lite större ingrepp i knät än vad jag trodde, men det känns bra nu efteråt när det är gjort. Läkaren som opererade mig trodde att jag skulle vara redo att börja träna igen i januari när försäsongen drar igång. Det känns skönt att vila både kroppen och huvudet ett tag och förhoppningsvis vara skadefri och redo när försäsongen börjar, säger hon.

Uppsala fick ett tufft avslut på säsongen efter förlusten mot Jitex inför storpubliken på Studenternas IP i den sista omgången. Arbman Hansing berättar att det var tufft att gå igenom de känslorna, men att det också var häftigt att se hur många som påverkades av lagets prestationer.

- Det var såklart oerhört tunga känslor i och med det resultatet, och man har fått tillåta sig själv att vara både arg och ledsen. Ju längre tiden går desto mer växer revanschlustan fram och man ser framemot att få göra det bättre nästa år. Samtidigt tycker jag att det var ganska häftigt att se hur mycket fotbollen betyder, både för mig själb och för alla runtomkring. Det kan vara både djupa dalar och höga toppar inom fotbollen, och vi i laget hamnar ibland i en bubbla med fullt fokus på vad vi själva ska göra. Så trots att det var en tung dag så var det häftigt att se hur många som engagerade sig och påverkades av det vi gjorde, utvecklar hon.

Samtalen med huvudtränare Jonas Valfridsson om framtiden började ganska snabbt inpå Elitettans avslutning.

- Egentligen vill man ju bara ligga hemma och deppa efter allt som hände, det var många negativa känslor och det var svårt att tänka redan då vad man skulle göra i januari. Men jag kände att jag och Jonas hade en bra kommunikation och jag känner ett förtroende för honom. Han har ju haft mig som spelare nu under tre år och känner mig bra som både person och som fotbolssspelare. Han vet mina styrkor och vad jag kan utveckla framöver så det är tryggt att ha en tränare som känner en så pass väl, säger hon.

Uppsala har under säsongen varit ett lag som framför allt på vårsäsongen gjorde väldigt mycket mål framåt, men lagen släppte även in en hel del mål över säsongen. För Arbman Hansing finns både en motivation att arbeta vidare med defensiven men också att utveckla spelet med boll framåt.

- Som mittback så känner jag ju främst att vi har släppt in alldeles för mycket mål i år, så mitt fokus just nu är på defensiven och göra allt jag kan för att förhindra mål. Jag tror att vi även under nästa säsong kommer att vara ett spelförande lag med mycket boll, så jag vill också fortsätta att utveckla mitt spel med boll i uppspelsfasen, säger Arbman Hansing.

Laget drar igång försäsongen i januari och just nu pågår en intensiv period med nyförvärv, förlängningar och spelare som lämnar. Arbman Hansing ser dock redan nu framemot att dra på sig dobbskorna igen för att ladda inför kommande säsong.

- Vi kommer att vara ett otroligt revanschsuget gäng som står på planen när säsongen drar igång i januari. Det händer mycket under november och december med spelare som tillkommer och spelare som försvinner, så det är alltid lika spännande när laget samlas igen för att dra igång försäsongen. Det ska bli roligt att lära känna de nya spelarna som kommer in i laget och förhoppningsvis få vara skadefri när träningarna och matcherna drar igång. Det har varit så många säsonger med så många skador för min del, så att nu får det vara nog med det, avslutar hon.

Vi är så glada över att ha med oss Ellen i truppen över säsongen 2022!