"Jag känner en stor längtan efter matchen på lördag"
2021-11-10 14:00
Lagkapten Agnes Nyberg. Foto - Tobbe Bengtsson.

Lördagens avgörande match mot Jitex Mölndal BK hemma på Studenternas IP klockan 14.00 närmar sig med stormsteg! Vi tog tempen med lagkapten Agnes Nyberg inför avslutningen av Elitettan.

Veckan rullar på och det närmar sig avgörandet i toppstriden av Elitettan. Kampen om tredjeplatsen står mellan IK Uppsala Fotboll och BP och det kommer att bli en rafflande avslutning i den sista omgången. Uppsalas lagkapten Agnes Nyberg ser framemot lördagens match hemma mot Jitex och känner att laget har rätt anspänning inför vad som komma skall.

- Det känns väldigt roligt, jag tycker det ska bli fantastiskt kul att få spela matchen på lördag! Det har varit vårt mål under hela säsongen att sätta oss själva i ett läge där vi får spela de här avgörande matcherna. Nu är vi äntligen här och jag ser väldigt mycket framemot matchen. Det känns som att vi har en bra anspänning i truppen. Vi har spelat många matcher de senaste veckorna där vi har haft en stor press på oss och där det har varit lite "kniven mot strupen", men vi har hanterat det väldigt bra och vet vad vi behöver göra för att prestera, säger Agnes Nyberg inför matchen.

Uppsala har ju varit i exakt den här situationen en gång tidigare. I slutet av oktober 2019 när Elitettan skulle avgöras spelade Uppsala en avgörande match borta mot Hammarby IF i den sista omgången. Den gången tog man hem segern med 3-1 inför en storpublik på Kanalplan, och den erfarenheten och tryggheten av att man kan hantera en sån här situation ska man försöka ta med sig inför lördagens drabbning.

- Jag känner faktiskt samma glädje nu som jag kände 2019 inför matchen mot Hammarby. Då var vi mer underdogs och var det laget som jagade, nu kanske det mer är vi som sitter i förarsätet och har pressen på oss. Men det är klart att det är viktigt att några av oss spelare har med oss den erfarenheten sen tidigare, säger Nyberg.

Uppsala hade en formsvacka i början av hösten och var nästan borträknade från toppstriden i slutet av september. Under nästan varje match under oktober och november har laget spelat med en stor press på sig, och detta har man hanterat bra då man har tagit de poäng man har behövt för att knipa sig fast i toppstriden. Det har också bidragit till att spelarna i Uppsala nu är vana att spela med en press på sig, och det vill man ta med sig in i den sista omgången.

- Eftersom vi har spelat många viktiga matcher under säsongen där det verkligen har varit skarpt läge, framför allt nu de senaste omgångarna, så har alla spelarna fått känna på det och fått med sig erfarenheten därifrån. Framför allt BP-matchen var en sån match och den hanterade vi väldigt bra, så vi har lärt oss vad vi behöver göra för att klara av en sån här situation. Det är en trygghet att kunna känna glädje över att man äntligen har nått fram tlll den avgörande matchen, så jag känner mest en stor längtan inför lördagen, säger Nyberg.

Uppsalas säsong har som bekant varit kantad av många skador och sjukdomar, och Nyberg är en av många spelare som har fått vikariera på positioner hon vanligtvis inte spelar på. Nyberg berättar att laget har hittat ett bra sätt att hantera situationen på där man har försökt flytta fokus från alla förändringar till vad man faktiskt ska göra på planen,

- Det har varit många spelare som har fått spela på många positioner. I början av veckorna har vi förberett oss på läget och hur vi kommer att behöva spela. Men ju närmare match det blir, desto mer måste man ta bort fokus från sig själv och fokusera mer på att sprida energi, göra bra saker på planen och viljan att aldrig ge upp. Vi kan ju ändå det här i ryggmärgen, så det gäller att man fortsätter tro på det man kan så man inte skapar onödig nervositet, berättar Nyberg.

Trots den stökiga säsongen så har Uppsala ändå hållit sig kvar i toppstriden och satt sig själva i en situation där man har allting i egna händer inför avslutningen. Som kapten berättar Nyberg att hon är oerhört stolt över hur gruppen har hanterat motgångarna.

- Jag skulle säga det är en jättestyrka som vi har inom laget. Vi satte upp ett tydligt mål inför säsongen att vi ville gå upp i OBOS Damallsvenskan och vi hoppades verkligen att detta skulle bli vårt år, men det har inte alls blivit som vi hade tänkt oss. Vi har mycket motgångar och resan har varit allt annat än spikrak, men på något sätt gör det också den här matchen ännu häftigare att spela. Det är tack vare en jäkla vilja och styrka i gruppen som har gjort att vi är där vi är idag, och den känslan i laget är en jättestyrka som vi kan ta med oss på lördag, säger Nyberg.

Biljettförsäljningen rullar på inför lördagens match mot Jitex och laget hoppas få ett starkt stöd från sin hemmaapublik under avgörandet.

- Det ska bli så fruktansvärt roligt! Redan efter matchen mot Mallbacken i lördags så började vi blicka framåt och se framemot att få spela en sån här avgörande match på hemmaplan. Vi har allt i egna händer och har alla förutsättningar att göra någonting bra av det här läget. Jag hoppas att det kommer mycket folk till Studenternas och hejar på oss! Det finns nästan ingen häftigare fotbollsupplevelse än att se ett lag kämpa för ett avancemang, så jag hoppas att hela Uppsala kommer och stöttar oss! avslutar Nyberg.

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN MOT JITEX MÖLNDAL HÄR!

Omgång 26
IK Uppsala Fotboll - Jitex Mölndal BK