"Den respekten jag har för de här tjejerna är den största respekt jag har känt för ett lag någonsin"
2021-11-10 09:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

Den sista omgången av Elitettan kommer att bli oerhört rafflande - blir det IK Uppsala Fotboll eller BP som tar tredjeplatsen och tar klivet upp till OBOS Damallsvenskan? Vi tog en pratstund med Uppsalas huvudtränare Jonas Valfridsson inför avslutningen av Elitettan.

Vi är inne i november och fotbollssäsongen närmar sig sitt slut. Det är endast en omgång som återstår av Elitettan där det redan är klart att Umeå IK och IFK Kalmar avancerar till OBOS Damallsvenskan. Den sista uppflyttningsplatsen står mellan IK Uppsala Fotboll och BP. Båda lagen står på 46 poäng inför den sista omgången, men Uppsala har bättre målskillnad och har därmed greppet om tredjeplatsen. Uppsala tar emot Jitex hemma på Studenternas IP lördagen den 13 november klockan 14.00, och det är i den matchen allting kommer att avgöras.

- Det kommer att bli en fantastiskt rolig match att spela. Det är de här matcherna man längtar efter och som man verkligen vill spela, och speciellt på hemmaplan inför våra supportrar. Vi har en bra erfarenhet av den här typen av match sen tidigare i och med hur läget var när vi gick upp 2019, så vi ska ta med oss det och göra allt vi kan, säger Uppsalas huvudtränare Jonas Valfridsson inför matchen.

Uppsala har som sagt varit i den här situationen tidigare. När laget gick upp till OBOS Damallsvenskan 2019 avgjordes allting i den sista omgången i en bortamatch på Kanalplan mot Hammarby IF FF. Uppsala var tvungna att vinna matchen för att ta sig upp, och trots ett underläge i paus lyckades laget vända 0-1 till 3-1 i den andra halvleken och knep därmed andraplatsen. Både Valfridsson och flera av spelarna som var med då är kvar i laget idag, och den erfarenheten tror han att laget kan ta med sig in i matchen mot Jitex.

- Man bygger allting på erfarenhet och för oss handlar det om att fortsätta göra det som vi är bra på och vara noggranna i de avgörande delarna. Jag tror att de spelarna som var med oss 2019 känner ett lugn, de har varit med om en sån här situation tidigare och vet hur man ska hantera den, säger Valfridsson.

Uppsala har haft en oerhört stökig säsong med väldigt många spelare som har varit borta på grund av sjukdomar och skador. Detta har varit en ovanlig situation för Uppsala och Valfridsson säger att han aldrig har varit med om något liknande i sina 15 år inom elitfotbollen. Trots detta har man lyckats knipa sig fast i toppstriden och har alltså fortfarande chansen att ta sig upp till OBOS Damallsvenskan. Valfridsson öser också en stor dos beröm över hur spelarna har hanterat skadeproblem och hur de har stått upp för varandra under säsongen.

- Jag tror att det är svårt för utomstående personer att kunna förstå den situation som det här laget har varit i under stora delar av säsongen. Jag har hållit på med fotboll på elitnivå i 15 år och jag har aldrig varit med om något liknande. Det har varit som ett pussel med olika pusselbitar inför varje match som vi har försökt att pussla ihop, där många spelare har fått spela på flera olika positioner som de inte är vana vid. Jag tycker att tjejerna har löst det på ett enormt fint sätt, de har verkligen slitit på och utanför planen under hösten och stått upp för varandra. Trots alla skador och sjukdomar har laget stått upp oerhört bra i matcher mot våra toppkonkurrenter i de senaste omgångarna, och det säger mycket om hur villiga de här tjejerna är att kämpa för varandra. Den respekten jag har för de här tjejerna och deras laganda och mentalitet är den största respekt jag har haft för ett lag någonsin, säger Valfridsson.

2019 spelade Uppsala den avgörande matchen på bortaplan. Den här gången får man spela den sista omgången hemma på Studenternas IP inför hemmapubliken, och det tror Valfridsson kan vara en väldigt viktig faktor för Uppsala.

- Det är fantastiskt kul att få spela den här matchen inför hemmapubliken. Speciellt med tanke på vilken märklig säsong det har varit med corona som gjorde att vi knappt hade någon publik under vårsäsongen. Framför allt senast mot BP hade vi ett enormt stöd från läktaren, så det är otroligt viktigt för oss att ha det stödet i ryggen och att spelarna kan njuta på planen, avslutar Valfridsson.

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN MOT JITEX MÖLNDAL BK HÄR!

Omgång 26
IK Uppsala Fotboll - Jitex Mölndal BK