Uppsala utslaget ur Svenska Cupen
2021-09-28 22:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

IK Uppsala Fotboll är utslagna ur Svenska Cupen efter en förlust borta mot Bollstanäs SK i omgång 3 med 3-2 (2-1). Uppsala hade bollinnehavet stora delar av matchen, men hemmalaget Bollstanäs stod upp bra och kunde lite turligt få in segermålet precis innan stopptid.

Uppsala tog hand om bollinnehavet från start men hemmalaget kom ut aggressivt i sin press och stressade gästerna till misstag. Det var också Bollstanäs som tog kommandot resultatsmässigt i matchen när Sanna Öhlund gav laget ledningen i den 12:e minuten. Uppsala skapade inte så många farliga lägen utan spelet tog till största delen plats utanför Bollstanäs straffområde.

Bollstanäs hann utöka ledningen till 2-0 genom Karin Öberg innan Uppsala spräckte målnollan precis innan paus. Efter ett fint förarbete av Marika Bergman Lundin kunde Moa Öhman trycka in reduceringen i den 44:e minuten, och Uppsala kunde därmed gå till paus med lite kontakt resultatsmässigt.

Uppsala startade andra halvleken bättre och fick större kontroll över Bollstanäs aggressiva presspel. Kvitteringen kom bara fem minuter efter halvtidspausen på en hörnvariant. Bergman Lundin hittade fram till Beatrics Gärds utanför straffområdet, Gärds drog till och bollen flög i fin båge in i nätmaskorna. Resten av halvleken skapade Uppsala några halvchanser, men matchen såg till slut ut att gå till förlängning. I den 89:e minuten kunde dock Bollstanäs Simone Edefall fånga upp en boll i straffområdet efter slarv från Uppsalas håll, och Edefall kunde enkelt rulla in 3-2 till hemmalaget. Uppsala gick för en kvittering på stopptid och skapade några chanser på hörna, men bollen gick inte in och det blev Bollstanäs som tog sig vidare i Svenska Cupen.

Nästa match för Uppsala blir den 2 oktober hemma på Studenternas IP mot serieledande Umeå IK. Köp biljetter till den matchen HÄR!

Svenska Cupen, Omgång 3

Bollstanäs SK 3-2 (2-1) IK Uppsala Fotboll

1-0 (12´) Sanna Öhlund

2-0 (40´) Karin Öberg

2-1 (44´) Moa Öhman

2-2 (50´) Beatrice Gärds

3-2 (89`) Simone Edefall

Startelva från vänster:
Sandra Jakobsen (MV)
Julia Ragnarsson (46´) - Samantha Ammanuel - Sofia From - Beatrice Gärds
Ida Strömblad - Marika Bergman Lundin - Agnes Nyberg (K) - Ellen Toivio
Moa Öhman - Hanna Persson

Avbytare: Lina Lundqvist (MV), Thea Barkfeldt, Lina Thoreson (46´), Tyra Uppfeldt, Wilma Nyberg.