Inför: Bollstanäs SK - IK Uppsala Fotboll (Svenska Cupen)
2021-09-27 21:30
Foto - Jörgen Bergqvist.

Matcherna duggar tätt just nu för IK Uppsala Fotboll. Förutom avgörandet i toppstriden av Elitettan så är det även dags för omgång 3 i Svenska Cupen. Vinnarna i omgång 3 tar sig vidare till gruppspelet som spelas våren 2022, och Uppsala har lottats mot Elitettankollegan Bollstanäs SK.

Bollstanäs och Uppsala har mötts många gånger den här säsongen och känner varandra väl. Senaste gången som Uppsala gästade Bollstanäs IP slutade matchen 0-0 efter att Uppsala hade svårt att skapa de riktigt farliga chanserna offensivt. Under tisdagskvällen får man en ny chans då lagen ställs mot varandra i omgång 3 av Svenska Cupen.

- Det ska bli en rolig och spännande match där vi kommer att göra allt för att vinna, säger Uppsalas Julia Ragnarsson inför matchen.

Vinnarna i omgång 3 avancerar till gruppspelet som spelas under våren 2022. Uppsala har tagit sig till gruppspelet de senaste åren, och framför allt har man uppskattat att ha så kvalitativa tävlingsmatcher mot bra motstånd så tidigt på försäsongen. I år är situationen lite annorlunda med tanke på hur jämnt det är i kampen om de damallsvenska platserna i toppen av Elitettan, och Uppsala har sitt största fokus på att lyckas i seriespelet.
- Det skulle såklart vara roligt och bra för oss att ta oss vidare till gruppspelet, men det största fokuset ligger dock fortsatt på seriematcherna, säger Ragnarsson.

Uppsala kommer senast ifrån en mycket tung förlust i lördags hemma mot Sundsvall. Uppsala dominerade matchbilden från start till mål men lyckades aldrig spräcka målnollan, och istället kunde gästerna ta en skrällseger med 0-1. Hemmalaget var besvikna med resultatet efteråt, men själva insatsen var det inget fel på. Det saknades egentligen bara en sak - mål.
- Vi är sjukt laddade efter matchen senast. Efter en så bra insats som vi gjorde i lördags så finns det inget annat än att fortsätta göra samma saker. Men självklart hoppas vi på mer mål denna gång. Vi har gått igenom matchen och tar med oss vårt hårda jobb och vår laginsats till matcherna som kommer framöver, säger Ragnarsson.

Svenska Cupen - Omgång 3

Bollstanäs SK - IK Uppsala Fotboll

Tisdag 28 september, 20.00

Bollstanäs IP

Se matchen mellan Bollstanäs SK - IK Uppsala Fotboll på UNT!