Arbman Hansing matchhjälte i 2-1-seger!
2021-09-12 14:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

IK Uppsala Fotboll vände och vann borta mot IFK Norrköping under lördagen med 1-2 (0-0). Norrköping tog ledningen i den andra halvleken men Ellen Toivio kunde kvittera innan inhoppande Ellen Arbman Hansing forcerade in segermålet på stopptid. Elitettan går nu in i ett landslagsuppehåll med Uppsala på en andraplats i tabellen.

Uppsala åkte till Norrköping som klara favoriter men det skulle visa sig bli en betydligt jämnare match än vad många hade trott på förhand. Uppsala fick inte till sina uppspel och Norrköping stod upp med en hög press, så det blev inte en av de mest välspelade matcherna på Platinumcars Arena.

- Redan från start upplevde jag att vi hade problem både i vår press och i speluppbyggnaden. Det gjorde att Norrköping fick energi och hade de farligaste målchanserna. Jag tycker vi höjer oss en del i andra halvlek och börjar vinna fler närkamper, säger Uppsalas mittback Ellen Arbman Hansing.

Arbman Hansing började matchen på bänken men byttes in med knappa kvarten kvar, då i ett läge där Uppsala gick för ett ledningsmål men Norrköping var farliga i kontringsspelet. Hemmalaget hade bland annat ett friläge som såg ut att bli riktigt farligt, men Marika Bergman Lundin stod för oerhört fint hemjobb och kunde bryta i sista sekunden.

- När jag kom in var det en ganska böljande match med målchanser åt båda håll. Samtidigt som vi ville trycka på framåt för att göra mål och avgöra matchen, så var Norrköping inte ofarliga på sina kontringar, säger Arbman Hansing.

Klockan skulle precis ticka upp på 90 spelade minuter och matchen såg ut att sluta oavgjort när Uppsala fick en hörna. Bergman Lundin stegade ut för att slå in den, och inne i boxen tryckte Uppsala upp folk för att gå för ett segermål. Arbman Hansing nådde högst på hörnan och nickade mot mål, men Norrköpings målvakt var där med en fin räddning. Bollen gick dock rakt ut och Arbman Hansing kunde ta sin egen retur och forcera in bollen i mål - 1-2 till Uppsala och oerhörda glädjescener på planen.

- Efter att ha fått lite tryck på dem på deras planhalva får vi en hörna som vi trycker upp folk på. Marika lägger in en fin hörna men där deras målvakt först räddar min nick, sen lyckas jag få in returen. Det är alltid extra skönt att avgöra en match i slutminuterna och att kunna ta tre poäng i en match där vi inte kommer upp i nivå,  säger matchhjälten Arbman Hansing.

Nu väntar ett landslagsuppehåll och därmed är Uppsala spellediga nästa helg. Laget ligger fortsatt på en andraplats i tabellen, men det är flera insatser som man inte är nöjda med efter sommaruppehållet.

- Jag tror att vår trupp kommer att må bra av lite ledighet från fotbollen. Vi har haft en tuff tid efter sommaren med flera prestationer och poängtapp vi inte är nöjda med. Vi ska samla energi för att kunna maximera våra prestationer de sista två månaderna av matcher, avslutar Arbman Hansing.

Nästa match blir därmed den 25 september hemma på Studenternas IP mot Sundsvalls DFF klockan 14.00.

IFK Norrköping 1-2 (0-0) IK Uppsala Fotboll

1-0 (60) Gloria Douglas

1-1 (69) Ellen Toivio

1-2 (90) Ellen Arbman Hansing

Startelva från vänster:
Sandra Jakobsen (MV)
Moa Andersson (66) - Samantha Ammanuel (76) - Sofia From - Beatrice Gärds
Agnes Nyberg (K) - Marika Bergman Lundin
Lina Thoreson (66) - Ida Strömblad - Ellen Toivio
Isabella Mattsson (90+5)

Avbytare: Lina Lundqvist (MV), Ellen Arbman Hansing (76), Moa Öhman (66), Hanna Persson (66´), Julia Ragnarsson (90+5), Tyra Uppfeldt.