Inför: IFK Norrköping - IK Uppsala Fotboll
2021-09-09 19:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

IK Uppsala Fotboll ställs under lördagen mot tabelltolvan IFK Norrköping på bortaplan. Uppsala kommer senast från en tung hemmaförlust mot Alingsås FC United och är fulla av revanschlusta när man sätter sig på spelarbussen inför matchen.

När lagen möttes på Studenternas IP i våras vann Uppsala med 3-2 efter att ha vänt på matchen med bland annat ett drömmål från lagkapten Agnes Nyberg. IFK Norrköping ligger för närvarande på en tolfteplats i tabellen och kommer senast från en 0-0-match borta mot Mallbackens IF Sunne.

- Såklart så är vi väldigt revanschsugna efter förra helgen, det gäller att vi är med från början och att vi är 100% där. Sist när vi mötte IFK Norrköping låg vi i underläge två gånger men lyckades vända matchen och vinna. Det gör att vi tar med oss en bra känsla och självförtroende, men vi får inte glömma bort att vi inte kan ta något lag för givet. Vi måste ge allt och lite till, säger Uppsalas yttermittfältare Hanna "HP" Persson.

Uppsala förlorade senast lite överraskande hemma mot Alingås FC United med 2-3 (1-2) och var rejält besvikna efteråt. Laget såg energilöst ut och hittade inte alls rätt på planen, och den matchen har man analyserat under veckan som gått.

- Vi har självklart gått igenom den matchen och sett vad som gick fel och vad vi kunde ha gjort annorlunda i många situationer. Vi har gått igenom många klipp där vi sett att vi kunnat göra saker betydligt bättre, men nu ligger allt fokus på nästa match och vad vi ska göra i den för att vinna, säger Persson.

Toppstriden i Elitettan är fortsatt jämn och det flera lag som är med i kampen om de tre platserna som ger ett avancemang till OBOS Damallsvenskan. Uppsala ligger tvåa på 36 poäng, sex poäng bakom serieledande Umeå IK. Bakom Uppsala är det många lag inom bara några poäng - trean IF Brommapojkarna på 35 poäng, fyran IFK Kalmar på 34 poäng och femman Morön BK på 33 poäng. Persson säger att hon är medveten om hur läget ser ut, men fokuset för Uppsalas del ligger på sin egen prestation i matcherna som är kvar.

- Det är klart att man har koll på tabellen, men det gäller att fokusera mer på vad vi kan göra och hur vi kan vinna matcher. Det största fokuset måste ändå ligga på oss och så länge vi tar en match i taget och gör allt vi kan för att vinna dem så kommer det bli bra i slutändan, säger Persson.

Efter matchen mot Norrköping väntar ett landslagsuppehåll och därmed lite vila för laget. Uppsala har haft ett intensivt matchschema efter sommaren och kan då få en chans att återhämta sig. Efter uppehållet väntar många avgörande matcher i Elitettan plus en match i omgång 3 av Svenska Cupen mot Bollstanäs, och då gäller det att Uppsala är med på noterna igen.

- Det ska bli skönt att få komma hem några dagar och hämta energi, men det gäller att man inte slappnar av för mycket heller. Vi måste vara 100 % redo när vi kommer tillbaka och komma ihåg att vi har väldigt viktiga matcher som väntar i höst, säger Persson.

Elitettan - Omgång 19

IFK Norrköping - IK Uppsala Fotboll
Lördag 11 september, 14.00

Platinumcars Arena

Du kan även se alla våra matcher i Elitettan både på UNT och på SportExpressen Play.

Se IFK Norrköping - IK Uppsala Fotboll på SportExpressen Play!

Se IFK Norrköping - IK Uppsala Fotboll på UNT!