Sandra Jakobsen klar för IK Uppsala Fotboll!
2021-07-22 10:00
Målvakten Sandra Jakobsen, 21.

Vi är glada över att kunna meddela att den danska målvakten Sandra Jakobsen, 21, har skrivit på för IK Uppsala Fotboll!

- Det första intrycket av IK Uppsala Fotboll var otroligt bra och jag är väldigt imponerad över vad en så ung klubb har att erbjuda till sina spelare. Uppsala har skapat väldigt fina möjligheter för spelarna att utvecklas i och jag ser oerhört mycket framemot att få komma hit och spela med laget, säger Jakobsen.

Den danska målvakten Sandra Jakobsen, 21, kommer senast från fyra säsonger i danska Fortuna Hjørring. Planen var egenligen att stanna i Danmark, men när erbjudandet dök upp om att få komma till Uppsala så tog Jakobsen chansen direkt.

- Jag letade efter en ny klubb och hade faktiskt planerat att stanna i Danmark ytterligare ett år. Min agent berättade att det fanns en spännande klubb i Sverige som var på jakt efter en målvakt och att det var IK Uppsala Fotboll. Han sa att det var ett lag som var i toppen av sin serie och som var med i kampen om att avancera till den högsta serien, och att det skulle kunna vara ett bra steg för min utveckling, säger Jakobsen.

Hon flög till Sverige under tisdagen för att träffa tränarna för första gången, och hon berättar att hon fick ett väldigt positivt första intryck av allt som Uppsala hade att erbjuda.

- Jag träffade Jonas Valfridsson igår när han hämtade mig på flygplatsen. Jag hade sedan en träning på arenan tillsammans med klubbens målvaktstränare Jonas, och jag måste säga att jag fick ett otroligt bra första intryck. De visade mig arenan och alla faciliteter som hörde till, det är en riktigt fin och ny arena med otroliga möjligheter för oss spelare. Träningen med målvaktstränaren var väldigt strukturerad, genomtänkt och professionell vilket jag blev väldigt positiv överraskad över. Jag har aldrig varit med om en så bra och profesionell målvaktsträning förut så jag blev väldigt imponerad av det Uppsala hade att erbjuda, berättar Jakobsen.

Jakobsen är nu tillbaka i Danmark men kommer att ansluta till laget när träningarna drar igång måndagen den 26 juli. Kontraktet med Jakobsen är skrivet säsongen ut, och hon säger att hon är imponerad över de förutsättningar som finns i klubben trots att föreningen är ganska ung.

- Jag visste ingenting om IK Uppsala Fotboll innan det här. När jag fick hör att de bara hade funnits några år men att de redan hade hunnit skapa så bra möjligheter och förutsättningar för spelarutveckling så blev jag väldigt imponerad. Studenternas IP är perfekt och jag ser framemot att få göra många träningar på den arenan, säger Jakobsen.

Detta är första gången Jakobsen flyttar utomlands för att spela i en klubb utanför Danmark. Hon berättar att hon ser framemot flytten men att det samtidigt kommer att vara en omställning att lämna tryggheten med familj och vänner bakom sig.

- Det här är väldigt stort för mig. Jag hade inte riktigt tänkt mig att spela i ett annat land än Danmark så det är klart att det är nervöst och lite läskigt att flytta. Men samtidigt ser jag väldigt mycket framemot att komma till Sverige och att få ta chansen med det erbjudandet som jag har fått. Jag har alltid haft familj och vänner endast en timme bort, så det ska bli intressant att se hur jag kommer att hantera den omställningen. Men den främsta känslan jag har med mig är glädje och jag ser framemot en väldigt rolig höst med laget, säger Jakobsen.

Jakobsen är en väldigt lång målvakt och hoppas kunna utnyttja de styrkor som längden ger henne på planen. Hon vill också vara en ledare i defensiven tillsammans med försvarslinjen.

- Jag skulle säga att jag är en väldigt lång och explosiv målvakt, mina styrkor är närspelet och de snabba kontringarna. Målvakter ska leda sin backlinje och ta hand om försvarsspelet, det är mitt ansvar att alla är på rätt position vid rätt tillfälle så jag hoppas kunna bidra med mina ledaregenskaper, säger Jakobsen som också ser delar i sitt spel som hon vill förbättra:

- Sedan finns det mycket jag skulle vilja utveckla tillsammans med målvaktstränaren Jonas i Uppsala. Framför allt just låga avslut längs marken, eftersom jag är så lång så behöver jag vara snabbt nere i position för att ha chansen att rädda. Jag vill också utveckla timingen på crossbollar, vilka bollar ska jag gå ut på och på vilka bollar ska jag stå kvar på linjen. Det gäller att vara bestämd i alla beslut man tar som målvakt, och jag ser det som en viktig del i att jag ska bli bättre framöver, säger Jakobsen.

Eftersom hon aldrig har spelat utomlands tidigare kan man tänka sig att en av de största utmaningarna kommer att vara språket. Svenskan kommer såklart ta en tid att lära sig, men Jakobsen har spelat med många utländska spelare tidigare och pratar väligt bra engelska.

- I min tidigare klubb i Danmark har vi haft många utländska spelare så jag har under de fyra åren blivit väldig bekväm vid att prata engelska. Jag pratade med en gammal klubbkamrat som också har spelat i Sverige och hon sa att svenska var ganska lätt att lära sig, så jag hoppas kunna snappa upp en del ganska fort, säger Jakobsen.

Uppsala har nu rustat upp med två nyförvärv under sommaruppehållet och laget ser framemot en spännande höstsäsong där man är med i kampen om de damallsvenska platserna. Jakobsen har fått höra mycket om laget och deras resa och hon är klar i den mentatliteten som gäller.

- Uppsala ska vara ett lag som ger allt i varje match och som alltid går för tre poäng. Vi vinner tillsammans och förlorar tillsammans, men våra supportrar ska alltid veta att vi ger gärnet till slutsignalen ljuder. Jag ser väldigt mycket framemot att få komma och spela för Uppsala! avslutar Jakobsen.

Vi hälsar Sandra varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!