Maria Poli klar för IK Uppsala Fotboll!
2021-07-20 21:00
Foto - Victor Ljungström.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att anfallaren Maria Poli, 27, har skrivit på för IK Uppsala Fotboll!

- Jag kände att det här erbjudandet var alldeles för bra för att tacka nej till, så det känns helt rätt att ta steget till Uppsala. Vi har en bra chans att gå upp i OBOS Damallsvenskan och det är ambitionen både för klubben och för mig. Skriver jag på någonting så är jag väldigt hängiven till det, så jag kommer att göra allt jag kan för att hjälpa Uppsala framåt, säger Maria Poli.

Maria Poli, 27, är en forward som kommer från Älvsjö AIK. Förutom spel på fotbollsplanen har Poli även erfarenhet från futsalscenen där hon har spelat i det svenska landslaget under några år. Nu tar hon klivet över till IK Uppsala Fotboll för att vara med på föreningens resa tillbaka till OBOS Damallsvenskan.

- Det känns fantastiskt! Jag ser väldigt mycket framemot den första träningen på måndag och att få komma och spela för Uppsala. Uppsala är en förening som satsar och vill uppåt på alla plan. Det är precis det jag också vill, så det känns riktigt kul att komma till en förening som IK Uppsala Fotboll, säger Poli.

Kontraktet med Uppsala är skrivet på 1+1 år. Då Poli för närvarande är i Spanien har hon än så länge inte hunnit träffa laget och tränarteamet, utan förhandlingarna har sköts över telefon tillsammans med Marias agent.

- Jonas har haft kontakt med min agent och sen har jag pratat en del med honom under dagen. De första samtalen är väldigt praktiska, men vi ska sätta oss ner innan träningen på måndag för att prata mer om det sportsliga och hur han han tänker sig mig i laget och i vårt spel. Jonas ser mig som en forward både i djupet och som target, beroende lite på hur vi vill spela och vilken formation vi vill använda. Det är också det jag själv trivs allra bäst med, så det känns som att jag kommer att passa in bra, säger Poli.

Poli kommer senast från Elitettankonkurrenten Älvsjö AIK där hon har spelat sedan säsongen 2020. Båda lagen är med i toppstriden av Elitettan, och det är första gången som Poli är med om en sån här typ av övergång.

- Det känns såklart lite konstigt att byta klubb mitt i en säsong, det är första gången jag gör en sån övergång. Men jag kände att det här erbjudandet var alldeles för bra för att tacka nej till, så det känns helt rätt att ta steget till Uppsala. Vi har en bra chans att gå upp i OBOS Damallsvenskan och det är ambitionen både för klubben och för mig. Skriver jag på någonting så är jag väldigt hängiven till det, så jag kommer att göra allt jag kan för att hjälpa Uppsala framåt, säger Poli.

Eftersom Älvsjö och Uppsala spelar i samma serie i år så har Poli haft bra koll på laget under vårsäsongen. Poli känner också Uppsalas målvakt Isabelle Granlund sen tidigare då Granlund spelade i Älvsjö förra säsongen.

- Det känns som att hela Elitettan är rätt jämn i år, så det är många lag som kommer att vara med i toppstriden när vi summerar säsongen. Jag tycker att Uppsala kan vara rätt nöjda med vårsäsongen, men sen förstår jag att de inte är nöjda med vissa matcher och att det finns en del poäng de gärna skulle ha haft med sig. Uppsala har också en match mindre spelad, så det kan vi ta med oss inför hösten, säger Poli.

På måndag är det dags för den första träningen med laget och Poli hoppas att kunna bidra både på och utanför planen.

- Jag kommer nog att bidra en hel i omklädningsrummet när jag väl har hittat min plats, jag är en rätt skojfrisk person och hoppas kunna bidra med en hel del energi. På planen är jag en spelare som jobbar stenhårt över hela planen - både i anfall och försvar. Jag vill bidra med massor av energi och förhoppnings producera en hel del mål framåt, säger Poli.

Ambitionen från båda parter är glasklar - Uppsala vill ta sig tillbaka till OBOS Damallsvenskan och Poli vill vara med på den resan.

- Jag hoppas att jag kan vara med och hjälpa laget ta klivet tillbaka till OBOS Damallsvenskan för att sedan etablera oss där. Det är därför jag har skrivit på och jag känner mig redo att ta mig an den utmaningen, avslutar Poli.

Vi hälsar Maria varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!