Inför: IK Uppsala Fotboll - Borgeby FK
2021-05-27 21:00
Foto - Oscar Larsson.

Nykomlingen Borgeby FK blir nästa motståndare för IK Uppsala Fotboll när omgång sju i Elitettan väntar under lördagen. Uppsala vill studsa tillbaka efter förra helgens förlust borta mot Umeå, och det gäller att man hittar tillbaka till det egna spelet.

Uppsala hade en tuff helg förra veckan med en lång bortamatch mot Umeå IK där man åkte på en tung 0-4-förlust. Under veckan har laget analyserat matchen och tagit med sig det man behöver förbättra till de kommande omgångarna.

- Vi har fokuserat väldigt mycket på vårt egna spel, att hitta tillbaka till hur vi vill spela fotboll och hur vi kan göra det ännu bättre. Matchen mot Umeå var väldigt tuff och visar att vi måste höja vår lägstanivå för att ha möjlighet att fortsätta vår utveckling, säger Uppsalas Agnes Dahlström.

Dahlström har fått speltid i fem av sex matcher hittills i Elitettan och har spelat både som yttermittfältare och ytterback. Dahlström har framför allt hotat med sin speed längs kanten, men själv känner hon att det finns mer att hämta för att hon ska vara helt nöjd.

- Jag tycker att jag har hittat mer rätt i den rollen jag har på planen sen serien startade, även om jag känner att jag har mer som jag vill få ut av mig själv, berättar Dahlström.

I omgång sju väntar alltså nykomlingen Borgeby FK, som just nu ligger näst sist i serien med en inspelad poäng. Laget har dock varit drabbat av coronafall och har endast spelat fyra matcher hittills jämfört med Uppsalas sex. Borgeby kommer senast från en målrik match hemma mot Alingsås FC där man till slut förlorade med 3-5.

- Det ska bli kul att spela match igen och att möta ett lag som är nykomlingar. Alla behöver gå ut på planen, vara fokuserade och ge 100% i varje situation. Gör vi detta så kommer vi att hitta tillbaka till det spel vi haft i tidigare matcher, avslutar Dahlström.

Du kan se alla våra matcher i Elitettan både på UNT och på SportExpressen Play.

Se IK Uppsala - Borgeby FK på SportExpressen Play!

Se IK Uppsala - Borgeby FK på UNT!

Elitettan - Omgång 7
IK Uppsala Fotboll - Borgeby FK
Lördag 29 maj, 15.00

Studenternas IP

(Bli en del av vår digitala publik genom att köpa stödbiljetter! Swisha 50 kr eller valfri summa till 123 084 9216, så kan vi tillsammans fylla läktaren!)