Första förlusten inkasserad för Uppsala
2021-05-23 10:00
Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotboll åkte på säsongens första förlust i Elitettan då man förlorade borta mot Umeå IK FF med 4-0 (2-0). Laget kom inte alls upp i nivå och Umeå fick fria tyglar att styra matchen, och tack vare de tre poängen tog hemmalaget även över serieledningen.

Uppsala fick en mardrömsstart då Umeå kunde ta ledningen redan i den tredje minuten efter slarv i Uppsalaförsvaret. Hemmalaget tog direkt kommandot efter ledningsmålet och hade spelövertaget över hela matchen. De gånger Uppsala väl fick kontroll på bollen blev man stressade och slog bort den, och Umeås höga press var ett effektivt vapen för hemmalaget. I mitten av halvleken nickade Henna-Riika Honkanen in 2-0, och Uppsala gick till halvtidsvila och var allt annat än nöjda.

Den andra halvleken började tyvärr på samma sätt som den första. Efter bolltapp i Uppsalaförsvaret kunde Honkanen göra sitt andra mål för dagen och hemmalaget gick upp i en 3-0-ledning. Olivia Holm avrundade målskyttet i den 67:e minuten när hon fastställde slutresultatet till rättvisa 4-0. Uppsala var oerhört besvikna efteråt och kände att det här var en match man gav bort till Umeå, som också tack vare de tre poängen tog över serieledningen i Elitettan.

Nästa match i Elitettan för Uppsala blir lördagen den 29 maj hemma mot Borgeby FK klockan 15.00 hemma på Studenternas IP.

Umeå IK FF 4-0 (2-0) IK Uppsala Fotboll

1-0 (3´) Rosa Herreros Ossorio

2-0 (25´) Henna-Riika Honkanen

3-0 (46´) Henna-Riika Honkanen