Inför: IK Uppsala Fotboll - Älvsjö AIK
2021-04-04 18:30
Ellen Arbman Hansing gör sig redo för seriepremiären. Foto - Tobbe Bengtsson.

Dagarna tickar på och nu är det mindre än två veckor kvar till seriestarten i Elitettan. För IK Uppsala Fotboll väntar under måndagskvällen den näst sista träningsmatchen innan seriepremiären den 17 april, och det är Älvsjö AIK som kommer på besök på Studenternas IP.

Uppsala mötte Älvsjö i säsongens första träningsmatch för nästan två månader sen. Den matchen slutade 1-1 efter ett tidigt ledningsmål från Ida Andersson Weidenberg, men där Älvsjö kom tillbaka i den andra halvleken och lyckades kvittera. Under måndagen möts man igen i ett returmöte på Studenternas IP, och Uppsala är ute efter att få upp självförtroendet genom att få med sig en seger.

- Vi jobbar hårt under träningsveckorna för att sätta grunderna och slipa på detaljer som måste sitta till seriestart, så det känns bra att möta just ett lag från Elitettan. Vi kommer att fokusera på vårt och inte så mycket på motståndarna. Vi vill vinna matchen för att få med en bra känsla inför kommande veckor, säger Uppsalas mittback Ellen Arbman Hansing.

För Arbman Hansing har försäsongen gått allt annat än på räls. Hon har inte kunnat delta fullt under träningsveckorna utan har spenderat en hel del timmar på gymmet för att rehabilitera småskador, men hon har siktet inställt på att vara redo när Elitettan drar igång om två veckor.
- Försäsongen har gått mycket upp och ner för mig på grund av att jag haft många småskavanker och inte kunnat träna och spela matcher regelbundet. Nu rehabar jag ett knä men siktar på att vara tillbaka lagom till seriestart, säger hon.

Uppsalas matcher under försäsongen har inte riktigt varit som man hade hoppats, varken spelmässigt eller resultatsmässigt. Trots en del tuffa veckor har man en stark tro i laget om att när spelet väl sitter - då kommer man vara ett lag att räkna med i Elitettan.

- Vi är inte nöjda varken med prestationer eller resultat hittills. Det krävs hårt jobb av samtliga nu de sista veckorna innan seriepremiär. Men vi har en stark tro i truppen och vet hur bra vi kommer bli när vi får till våra grunder och detaljer, säger Arbman Hansing.

Matchen mot Älvsjö AIK kommer att spelas utan publik på grund av de restriktionerna som råder. Vi sänder däremot matchen via Spiideo Play för 39 kr, sändningsstart 16.50.

Klicka här för att se matchen mot Älvsjö AIK!

IK Uppsala Fotboll - Älvsjö AIK
Måndagen den 5 april, 17.00

Studenternas IP

(Bli en del av vår digitala publik genom att köpa stödbiljetter! Swisha 50 kr eller valfri summa till 123 084 9216, så kan vi tillsammans fylla läktaren!)