Svag första halvlek förstörde för Uppsala
2021-03-28 11:00
Målskytten Ella Gunnarsson. Foto - Tobbe Bengtsson.

Det blev gästande Morön BK som vann den avslutande gruppspelsmatchen i Grupp 4 i Svenska Cupen mot IK Uppsala Fotboll. Efter en svag första halvlek spelade Uppsala upp sig rejält i den andra, men tyvärr hann man inte få in kvitteringen innan matchen var över och därmed vann Morön matchen med 1-2.

Morön tog kommandot direkt när man lite turligt tog ledningen redan i den 3:e minuten. Gästerna utnyttjade det tidiga övertaget och fortsatte att styra matchen under den större delen av den första halvleken, och logiskt nog kom även 0-2 i den 27:e minuten när Hildah Tholakele Magaia petade in sitt första mål i Moröntröjan.
- Tyvärr började vi matchen ganska svagt där vi inte riktigt kom upp i den aggressivitet som vi ska ha vilket också straffade oss ganska snabbt. Sakta men säkert hittade vi till slut tillbaka till vårt spel och kommer tillbaka in i matchen. Det speglar även den andra halvleken där vi i överlag blir mer klivande i försvarspelet och mer direkta i anfallsspelet vilket också gör att vi skapar många bra målchanser, säger Uppsalas anfallare Ella Gunnarsson.

Precis som Gunnarsson säger så var det ett helt annat Uppsala som klev ut i den andra halvleken. In kom Lina Thoreson och Ida Andersson Weidenberg som satte fart och hotade i djupled, och hela laget var betydligt mer beslutsamma över hela banan.
- Vi korrigerade några taktiska bitar i paus, men framförallt pratade vi om att vi alla behövde höja oss och kämpa mer för varandra som lag. Det gjorde att gruppen fick en helt annan energi och redan från första minuten i andra halvlek såg man att det var ett helt annat Uppsala på planen, säger Gunnarsson om förändringen inför den andra halvleken.

Uppsala tog över matchen och började skapa målchans efter målchans, och till slut kom även en rättvis reducering i den 72:e minuten. Beatrice Gärds drev fram bollen från sin ytterbacksposition och hittade in med en stenhård passning till Gunnarsson som inte gjorde några misstag med avlslutet.
- Det var verkligen jätteroligt att äntligen få sätta dit den, det är något jag verkligen har väntat på! säger målskytten Gunnarsson om sitt 1-2-mål.

Uppsala fortsatte att trycka på för en kvittering, men tiden gick alldeles för snabbt och Morön kunde gå vinnande ur matchen. Uppsala får därmed med sig sin tredje förlust från Svenska Cupen och var inte speciellt nöjda med insatsen, men man får också med sig vetskapen om att man kan vända på en match och komma tillbaka trots en tuff start.
- Såklart är det alltid tråkigt med en förlust, men till nästkommande matcher så vet vi nu att vi klarar av att komma tillbaka och att vi har möjlighet att vända tuffa matcher så det får vi ta med oss, avslutar Gunnarsson.

Nästa match för Uppsala blir den nyinbokade träningsmatchen den 5 april hemma mot seriekollegan Älvsjö AIK klockan 17.00.

IK Uppsala Fotboll 1-2 (0-2) Morön BK

0-1 (3) Lova Andersson
0-2 (27) Hildah Tholakele Magaia
1-2 (72) Ella Gunnarsson

Startelva från vänster:
Lina Lundqvist (MV)
Julia Ragnarsson - Jennifer Askebrand - Sofia From - Beatrice Gärds
Agnes Nyberg - Marika Bergman Lundin
Ida Strömblad (77´) - Moa Öhman (45´) - Hanna Persson (45´)
Ella Gunnarsson

Avbytare: Isabelle Granlund (MV), Hanna Gunnarsson, Thea Barkfeldt, Angelina Thoreson (45´), Ida Andersson Weidenberg (45´), Clara Leffler (77´), Agnes Dahlström.