Oavgjort mot Älvsjö i första träningsmatchen
2021-02-14 11:00
Ida Andersson Weidenberg firar 1-0-målet i den 16:e minuten. Foto - Oscar Larsson
Det blev ett oavgjort resultat när IK Uppsala Fotboll mötte Elitettan-kollegan Älvsjö AIK FF i en träningsmatch under lördagskvällen. Ida Andersson Weidenberg gav hemmalaget ledningen i den första halvleken, men Älvsjö kunde kvittera i den andra genom Ellinor Johansson och matchen slutade 1-1.
Matchen mot Älvsjö var årets första träningsmatch för Uppsala, och det bjöds på solsken och några minusgrader som väntade på hemmaarenan Studenternas IP.
- Det var jättekul att få spela match igen. Jag har varit skadad ett tag så det känns riktigt bra att vara tillbaka igen och att äntligen få spela match, säger Ida Andersson Weidenberg efter matchen.

Uppsala var det bollförande laget i den första halvleken och man tog rättvist ledningen när Ida Andersson Weidenberg, uppflyttad till elitlaget från U-truppen inför den här säsongen satte 1-0 till hemmalaget. Bara några minuter innan hade 15-åriga Clara Leffler egentligen redan gjort 1-0, men eftersom man spelade med målställningarna som används för träningsmatcher så tog bollen i hjulet på insidan av målet och gick rakt ut igen. Domarna valde att inte döma mål trots att bollen var inne, så det blev Andersson Weidenberg som som spräckte nollan några minuter senare.
- I den första halvleken fick vi verkligen till pressen som vi ville och Älvsjö fick nästan inte till något spel alls på vår planhalva. Det viktigaste är ju alltid att det går bra för laget, men det är alltid kul  få göra mål som forward i första matchen, säger målskytten Andersson Weidenberg om den första halvleken.

Uppsala bytte spelsystem och genomförde hela sju byten i paus, så det var ett helt nytt lag som klev ut till den andra halvleken. Tyvärr fick man inte alls spelet som man hade hoppats och matchovanan lyste igenom, så det blev en halvlek med mycket slarv och chanspassningar. Matchen jämnades ut och Älvsjö kunde även kvittera till 1-1 i den 59:e minuten, vilket också blev slutresultatet.
- Vi behöver bli lite mer samspelta men det vet jag att vi kommer bli om vi fortsätter jobba på som vi ska på träningarna, avslutar Andersson Weidenberg.

Nästa träningsmatch för IK Uppsala blir nästa helg den 20 februari då man tar emot Bollstanäs SK hemma på Studenternas IK klockan 13.00.

IK Uppsala Fotboll 1-1 (1-0) Älvsjö AIK FF
1-0 (16´) Ida Andersson Weidenberg
1-1 (59´) Ellinor Johansson

Startelva från vänster:
Malin Lundin (MV)
Jennifer Askebrand (45´) - Sofia From - Beatrice Gärds (45´)
Julia Ragnarsson (45´) - Thea Barkfeldt (45´) - Agnes Nyberg (K) - Marika Bergman Lundin - Lina Thoreson (45´)
Ida Andersson Weidenberg (45´) - Clara Leffler (45´)

Avbytare: Ella Gunnarsson (45´), Hanna Gunnarsson (45´), Miranda Viksten Waara (45´) (67´), Agnes Dahlström (45´), Hanna Persson (45´), Sofia Sterner (67´), Ellen Toivio (45´), Ellen Arbman Hansing (45´)