Dags för första träningsmatchen!
2021-02-12 12:40
Lina Thoreson är redo för första träningsmatchen.
Under lördagskvällen väntar säsongens första träningsmatch för IK Uppsala Fotboll. Laget tar emot Elitettan-kollegan Älvsjö AIK hemma på Studenternas IP klockan 17.00, och det blir ett första test för IK Uppsala för att se vart man står efter de första träningsveckorna. Vi kommer också att sända matchen via Spiideo Play!
Försäsongen rullade igång för laget i början av januari, men på grund av kylan och all snö som fallit så har det inte varit optimala förutsättningar för utomhusträning.
- Vädret har ju varit lite sådär de första veckorna, men vi har gjort det bästa av situationen och jag tycker vi har utvecklas hela tiden. Men sen tror jag nog att vi behöver spetsa till oss ytterligare innan det är dags för seriepremiär, säger Uppsalas Lina Thoreson.

Senaste matchen Uppsala spelade var den 19 november då man besegra IF Brommapojkarna med 4-1 i Svenska Cupen. Sedan dess har det hänt mycket i laget då några spelare har lämnat och nyförvärv har tillkommit, så det är ett helt nytt lag som ställer sig på banan under lördagseftermiddagen.
- Det kommer att bli en spännande match eftersom det är den första vi spelar med det nya laget tillsammans och efter vinteruppehållet, säger Thoreson.

Älvsjö AIK slutade på en tiondeplats i Elitettan ifjol med 22 inspelade poäng, och precis som för Uppsala så blir det här lagets första träningsmatch för säsongen. För Uppsala blir matchen en test på vart man står och hur väl man har spelat ihop sig under de första veckorna. Förhoppningarna inför matchen är att många spelare ska få speltid och att man ska kunna börja se vad det är man behöver jobba vidare med inför seriepremiären i mitten av april.
- Vi är taggade inför imorgon, det var längesen vi spelade match sist. Det ska bli kul att se hur väl vi har hunnit spela ihop oss under de här första veckorna. Mycket kommer nog handla om att se vad vi behöver jobba vidare med, hur vi spelar tillsammans och vad vi lyckas bra med. Men sen vill man ju alltid vinna också! säger Thoreson.

Matchen mot Älvsjö AIK kommer att spelas utan publik på grund av de restriktionerna som råder, men däremot kommer vi att sända träningsmatchen via Spiideo Play för 39 kronor!
Länk till matchen hittar du här nedan:

IK Uppsala Fotboll - Älvsjö AIK
13 februari, 17.00
Studenternas IP

(Bli en del av vår digitala publik genom att köpa stödbiljetter! Swisha 50 kr eller valfri summa till 123 084 9216, så kan vi tillsammans fylla läktaren!)