Lägesuppdatering av spelartruppen
2020-11-23 15:00
Foto - Oscar Larsson
Arbetet med nästa års spelartrupp fortsätter och vi kan härmed meddela att Emma Holmgren, Märta Säfström, Ingrid Wixner, Anna Rakel Pétursdóttir, Lena Soleng Hansen, Amanda Bergström och Cassandra Korhonen lämnar IK Uppsala Fotboll.
Både Säfström och Wixner har varit Uppsala trogna under hela sina karriärer. Säfström har GUSK som moderklubb och efter några år i Vaksala SK och IK Sirius har hon spelat i IK Uppsala sedan starten 2017. Wixner har varit med ända sedan Danmarkstiden och har tillsammans med Säfström varit viktiga trotjänare i klubben, men nu väljer båda att gå vidare i sina fotbollskarriärer.

Korhonen kom till Uppsala ifjol och öste in mål i Elitettan, kom trea i skytteligan och var starkt bidragande till att IK Uppsala avancerade till OBOS Damallsvenskan.

Bergström är en ung spelare med mycket potential som har varit i IK Uppsala under flera år, och hon har även några ungdomslandskamper på sitt CV.

Holmgren, Pétursdóttir och Soleng Hansen kom till Uppsala inför årets säsong. Holmgren lämnar nu för damallsvenskt spel i Eskilstuna United och Pétursdóttir flyttar hem till Island för spel i inhemska Valúr. Ny klubb för Hansen är ej klar i nuläget.

Vi tackar Märta, Emma, Amanda, Ingrid, Rakel, Lena och Cassandra för deras fina år i klubben och önskar dem ett stort lycka till framöver!

Följande spelare är under kontrakt: Lina Lundqvist (MV), Sofia From, Marika Bergman Lundin, Agnes Nyberg (K), Thea Barkfeldt, Lina Thoreson, Ellen Arbman Hansing, Ellen Toivio, Agnes Dahlström

Följande spelare lämnar IK Uppsala:
- Emma Holmgren (klar för Eskilstuna United DFF)
- Lovisa Fock (klar för Bollstanäs SK)
- Märta Säfström
- Amanda Bergström (klar för Rimbo IF)
- Anna Rakel Pétursdóttir (klar för isländska Valur)
- Lena Soleng Hansen
- Ariam Berhane
- Nicole Odelberg Modin
- Cassandra Korhonen
- Ingrid Wixner (IFK Kalmar)