Ariam Berhane klar för IK Uppsala Fotboll!
2019-11-29 10:40
Ariam Berhane är tillbaka i Uppsalatröjan efter ett år i Djurgården. Foto - Tobbe Bengtsson.
IK Uppsala Fotboll har gjort klart med sitt första nyförvärv inför säsongen 2020 då den forna Uppsalaspelaren Ariam Berhane återvänder till klubben! 20-åriga Berhane lämnade Uppsala inför förra säsongen och har i år spelat för Djurgårdens IF FF i OBOS Damallsvenskan, men nu är hon alltså tillbaka i Uppsalatröjan när klubben rustar upp för sin första säsong i högstaligan.
Kontraktet är skrivet över säsongen 2020 och Berhane ser mycket framemot att få komma tillbaka och spela för sin forna klubb igen.
- Det känns jättebra att komma tillbaka till Uppsala och att få spela i högstaligan med laget från staden jag har växt upp i. Jag valde att ansluta till IK Uppsala Fotboll för att det känns som rätt steg i min fortsatta utveckling, och det ska bli kul att få bli en del av det här gänget, säger Berhane.

Berhane gjorde 23 matcher för Uppsala i Elitettan under säsongen 2018 innan hon lämnade klubben för spel med Djurgårdens IF FF under 2019. Lagen möttes i Svenska Cupens gruppspel under försäsongen där Berhane byttes in i slutminuterna och sänkte sitt forna lag med sitt matchavgörande 2-1-mål. I OBOS Damallsvenskan blev det 7 matcher för Berhane som också har spelat för Bollstanäs i division 1 under året.
- Jag har tyvärr inte hunnit se så många av Uppsalas matcher under den här säsongen, men jag har bra kontakt med några av spelarna i laget som har berättat hur det har gått för dem under året och jag är så glad över den resan de har gjort tillsammans, säger Berhane.

Berhane är en spelare med fina offensiva kvalitéer som tränare Jonas Valfridsson kan använda på flera olika positioner, och just sina offensiva kunskaper är något som Berhane vill kunna bidra med när säsongen drar igång.
- Jag har en vilja att gå framåt och gillar att utmana, så jag hoppas att jag kan bidra med mina offensiva egenskaper på planen under säsongen, säger Berhane.

Vi önskar Ariam Berhane ett varmt välkomnande tillbaka till IK Uppsala Fotboll!