Casey Mattsson ny assisterande tränare för IK Uppsala Fotboll!
2023-06-15 10:00
Foto - Oscar Larsson

Vi är glada över att kunna meddela att Casey Mattsson är klar som ny assisterande tränare för IK Uppsala Fotboll!

- Det känns väldigt inspirerande att få komma till IK Uppsala Fotboll! Jag ser jättemycket framemot att träffa truppen och ta mig an den här uppgiften, säger Mattsson.

För några veckor sedan blev det officiellt att Samuel Fagerholm tar över som huvudtränare för IK Uppsala Fotboll. Nu kan vi med glädje även presentera Fagerholms assisterande tränare, nämligen 30-årige Casey Mattsson!

- Jag har haft flera samtal med Uppsala och har även varit på Studenternas på besök. Det känns som att det är ett bra gäng som jobbar med laget och många bra personer i organisation. Dessutom har Uppsala väldigt fina förutsättningar med sin arena, så jag har fått ett bra intryck av föreningen, säger Casey.

Mattsson arbetar just nu som assisterade tränare för P17-laget i Västerås SK. Hon kommer att slutföra vårsäsongen i Västerås SK och kliver officiellt in i sin nya roll i IK Uppsala Fotboll från och med den 1 augusti. Kontraktet med Mattsson är skrivet över 2,5 år.

- Jag har både kortsiktiga och långsiktiga mål med min personliga tränarkarriär. Ett av mina mål har varit att bli assisterande tränare till ett lag i OBOS Damallsvenskan, så därför känns det här uppdraget med Uppsala extra inspirerande. Jag ser mycket framemot att få börja jobba i klubben och med det här laget, säger Mattsson.

Mattsson utbildade sig på Gymnastik- och Idrottshögskolan och har lärarlegitimation i idrott och hälsa samt specialidrott i fotboll. Dessutom har hon en UEFA A-licens. Casey började sin tränarkarriär i Djurgårdens flickakademi och spenderade sedan tre år i Eskilstuna United som F19-tränare. Under 2022 blev hon förutom F19-tränare även akademichef och sportsligt ansvarig för barn och ungdom i föreningen. Dessutom ingick hon i ledarstaben för elitlaget i OBOS Damallsvenskan under stora delar av säsongen. Samtidigt kombinerade hon arbetet i Eskilstuna United med att arbeta som lärare på Widénska Gymnasiet.

- Jag har alltid älskat sporten fotboll och har även spelat själv när jag var yngre. Jag gillar också att utveckla och utbilda andra människor, så den kombinationen gjorde att jag bestämde mig att bli fotbollstränare. Att jobba med lagidrott och att gå igenom med- och motgångar tillsammans är väldigt roligt och utvecklande, och det är få saker som slår att få tävla och vinna matcher tillsammans, säger hon.

Casey och Uppsalas nya huvudtränare Samuel Fagerholm har stött på varandra tidigare då de studerade samtidigt på Gymnastik- och idrottshögskolan för några år sedan.

- Jag och Samuel har pratat en del de senaste veckorna och jag tror att vi kommer att kunna jobba bra tillsammans. Vi har pratat lite fotboll men också mycket om livet och lärt känna varandra som personer. Vi gick en kurs tillsammans på GIH när han läste tränarprogrammet där, så vi känner varandra litegrann sen tidigare. Jag tror att vi kommer att kunna få till något riktigt bra tillsammans som team med det här laget, så det känns jättebra, säger Mattsson.

Casey har sett några av Uppsalas matcher på slutet och berättar att hon är imponerad av lagandan och arbetsviljan hos spelarna i truppen.

- Av de matcherna jag har sett här på slutet så ser det ut att vara ett lag som verkligen kämpar stenhårt för varandra. Oavsett vilka spelare man har i truppen så ska alla matcher alltid spelas, och jag tycker att Uppsala har visat att man inte ger sig i första taget och sliter hårt mot alla typer av motstånd. Att de tog poäng nu senast mot FC Rosengård är ett bevis på vad man kan uppnå som lag om man har rätt inställning och är villig att göra jobbet. Det är inspirerande att se och det ska bli roligt att få börja arbeta med den här gruppen, avslutar hon.

Vi hälsar Casey varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!