Samuel Fagerholm ny huvudtränare för IK Uppsala Fotboll!
2023-05-24 17:00
Samuel Fagerholm. Bild - IK Uppsala Fotboll

Vi är så glada över att kunna meddela att Samuel Fagerholm, 30, är klar som ny huvudtränare för IK Uppsala Fotboll!

- Det känns väldigt roligt! Det verkar finnas ett otroligt "go" i laget vilket är väldigt inspirerande att se. Det ska bli roligt att träffa spelarna och att få börja jobba med den här gruppen, säger han.

Samuel Fagerholm, 30, har tidigare varit huvudtränare i Åland United och Umeå IK. Nu välkomnar vi honom som ny huvudtränare för damallsvenska IK Uppsala Fotboll! Kontraktet är skrivet på 2,5 år.

- Det känns väldigt roligt! Det är alltid lite pirrigt när man ska ta sig an någonting nytt, men jag ser framemot flytten ner till Uppsala och att få träffa laget och alla i föreningen, säger Fagerholm.

Fagerholm har givetvis följt laget under inledningen av OBOS Damallsvenskan där Uppsala för närvarande är placerade på en tiondeplats. Laget har två raka segrar mot IFK Kalmar och KIF Örebro i ryggan och Samuel är imponerad över prestationerna han har sett på planen.

- Det verkar finnas ett otroligt "go" i laget vilket är väldigt inspirerande att se. Om man tittar på de senaste matcherna så ser man en beslutsamhet och ett lag som kämpar och ger allt för varandra. Den lagandan har ju verkligen givit resultat och jag är imponerad av prestationerna de senaste omgångarna. Det ska bli roligt att träffa spelarna och att få börja jobba med den här gruppen, säger han.

Samuel var på besök nere i Uppsala under förra veckan och fick då träffa flera personer från ledning och styrelse samt fick även en rundtur på Studenternas IP. Samuel är just nu bosatt i Umeå och håller på att skriva en avhandling i psykologi på Umeå Universitet. Flyttlasset ner till Uppsala går om några veckor och Samuel kommer officiellt att kliva in i sin nya roll den 14 juni.

- IK Uppsala Fotboll har jättefina förutsättningar i faciliteter och träningsmöjligheter. Det finns en stark vilja att bygga upp någonting från grunden med egna talanger som tar klivet upp i elitlaget, så det finns ett långsiktigt tänkt i hur man vill bedriva fotbollen i föreningen. Det är en förening som vill skapa förutsättningar för tjejer att spela fotboll på högsta nivå i Uppsala. Jag ser framemot att få bidra till det och se hur man kan skapa en bra och hållbar miljö med de resurser som finns, säger Fagerholm.

Fagerholm har trots sin unga ålder i tränarsammanhang flera års erfarenhet som tränare på elitnivå på damsidan. Efter flera lyckosamma år som tränare för Åland United med bland annat cupguld och ligaguld tog han 2021 över Umeå IK i Elitettan. Där var han med och förde upp Umeå till OBOS Damallsvenskan efter att laget vunnit Elitettan 2021.

- Oavsett om det går bra för laget eller om det går dåligt så är det ofta huvudtränaren som står i fokus. Men jag har haft turen att ha haft väldigt många fina människor i ledarteamen i de föreningarna jag har varit i. Det handlar inte bara om mig, utan det är snarare mitt ansvar att hela tränarteamet ska få komma till sin rätt. Jag drivs av att se andra människor göra bra ifrån sig, så för mig är det jätteviktigt att hela teamet mår bra och jobbar bra tillsammans, säger han.

Fagerholm tog tidigt steget över från spelare till tränare och berättar att han alltid har tyckt att det har varit intressant med just ledarskap.

- Som ledare tycker jag framför allt att det är viktigt att man har en bra värderingar som person. Man är ansvarig för en stor grupp av människor och det gäller att man kan se alla individer i gruppen och möta dem både som människor och som fotbollsspelare. Jag har varit med om både medgångar och motgångar tidigare i min karriär och den erfarenheten tror jag har stärkt mig som ledare. Under åren har jag även skaffat mig en bred kunskapsbas inom fysträning, psykologi, träningsmetodik och ledarskap vilket jag tror är viktigt när man tränar ett lag på den här nivån, utvecklar han.

Efter att Umeå åkte ur OBOS Damallsvenskan 2022 har Fagerholm studerat psykologi på Umeå Universitet. Nu går alltså tränarkarriären vidare när han i mitten av juni tar över IK Uppsala Fotboll.

- Framför allt känner jag en stor drivkraft att få hjälpa andra och ge dem förutsättningar att må bra och prestera så bra de bara kan. Därför är det extra kul med just lagidrott, när man lyckas åstadkomma saker i grupp som man aldrig hade kunnat göra på egen hand. Den effekten som blir när alla i en grupp eller ett lag drar åt samma håll är enorm och otroligt häftig att vara med om, säger Fagerholm.

Vår sportchef Julius Brekkan kommer fortsatt att leda laget tills Samuel kliver in i sin tjänst den 14 juni. Brekkan är nöjd med rekryteringen av Samuel Fagerholm som ny huvudtränare och ser honom som en viktig pusselbit i det långsiktiga arbetet för föreningens utveckling.

- Vi är väldigt glada över att ha Samuel på plats hos oss. Samuel är precis den typ av ledare och person vi hade i vår profil när vi påbörjade rekryteringsprocessen av en ny tränare. Han passar bra in i den nya långsiktiga strategin som vi vill börja bygga i IK Uppsala Fotboll, säger Brekkan.

Vi hälsar Samuel varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!