Hej Charlotte Ovefelt - Projektledare för inkludering!
2024-02-26 10:00
Fotograf: Oscar Olsson, Parasport Sverige

Vi hälsar Charlotte Ovefelt varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll! Charlotte är projektledare för IK Uppsala Fotbolls Arvsfondsprojekt "Hållbar väg mot jämställd fotboll". Här kommer hon fokusera på utbildning, inkludering och utveckling av IK Uppsalas samtliga CSR-verksamheter som ingår i projektet.

Charlotte har lång erfarenhet inom idrottsrörelsen och offentlig verksamhet med en bakgrund inom beteende och genusvetenskap. 2018 grundade hon Normbollen, vilket är ett metodmaterial för att arbeta med jämställdhet, jämlikhet, inkludering och normer inom idrottsrörelsen. Charlotte har parallellt med Normbollen de senaste åren även arbetat med att driva större projekt åt många olika föreningar och förbund. För några veckor sedan påbörjade hon sitt uppdrag för IK Uppsala Fotboll.

- Att kliva in i IK Uppsala Fotbolls organisation har varit väldigt spännande. Det är en ung organisation med många unga, duktiga medarbetare. Jag hoppas och tror att jag, med min långa erfarenhet av att driva frågor kring inkludering och jämställdhet, kan komplettera den interna organisationen, säger Charlotte.

Hos IK Uppsala Fotboll kommer Charlotte att vara projektledare för IK Uppsala Fotbolls Arvsfondsprojekt "Hållbar väg mot jämställd fotboll". Här kommer hon fokusera på utbildning, inkludering och utveckling av IK Uppsalas samtliga CSR-verksamheter som ingår i projektet.

- IK Uppsala har ju startat många fina CSR-verksamheter och jag hoppas kunna bidra med att utveckla dessa. Målet är att arbetet så småningom förvaltas och kan drivas helt på egen hand, säger Charlotte.

Charlotte har dessutom lång erfarenhet från fotbollsrörelsen som ledare på olika nivåer inom både bredd och elit på både flick- och pojksidan. Hon sitter även i styrelsen för Parasport Stockholm och driver idag Sveriges enda fotbollslag för flickor med intellektuell funktionsnedsättning.

- Jag drivs väldigt mycket av att arbeta med organisationer som vill göra skillnad, och det upplever jag att IK Uppsala verkligen vill. Att starta en elitförening på dam- & flicksidan kan vara kontroversiellt i vissa ögon, men det har ju gjorts på herr- & pojksidan i så många år. Att flickor ska få möjlighet att satsa på sin fotboll fullt ut får inte vara på bekostnad av att någon tror "satsar några på elit så utarmar vi flickverksamheten i breddklubbar". Gör vi det dessutom i IK Uppsala från 13 år så måste det självklart vara så att det ses positivt för att få flickor att stanna i Uppsala och fortsätta spela fotboll. Jag personligen drivs inte av elitverksamhet, men bara för att jag inte gör det betyder inte det inte att jag inte tycker den behövs. Den är oerhört viktig i arbetet för en fotboll för alla, utvecklar Charlotte.

Rekryteringen av Charlotte är ytterligare ett steg i IK Uppsalas arbete att genom fotboll vara en drivkraft för jämställdhet, integration och bidra till en positiv samhällsutvecklingen både på och utanför planen.

- Jag ser mycket framemot att få vara en del av IK Uppsala! Även om jag i dagsläget bara hittar från Centralstationen till Studenternas IP så ser jag också framemot att se mer av Uppsala som stad. Jag som Stockholmare inser att jag allt för få gånger stannat till i Uppsala, så det finns mycket att upptäcka, avslutar Charlotte.

Vi hälsar Charlotte varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!

Vi söker en säljare!2023-12-29 12:39
Styrelsen informerar2022-12-15 18:00