Rivstart på vårens Öppen Träning!
2024-03-05 10:00
Foto - Oscar Larsson

Under de inledande passen i januari och februari har det varit full fart i Diöshallen under Öppen Träning! Passen har varit fullbokade och vi har haft flera gästinstruktörer på plats.

Vi är mycket glada över att samtliga pass hittills har varit fullbokade! Vi har haft ca 120 deltagande tjejer i åldern 2009-2014 + 30-35 ledare från de deltagande föreningarna. Spelare från IK Uppsala Fotbolls A-lag i Elitettan har varit med som ledare på passen. Öppen Träning har även gästats av andra ledare och gästinstruktörer, så som:
- Lovisa Delby, förbundskapten för F17-landslaget
- Julius Brekkan, sportchef och huvudtränare för IK Uppsala Fotboll
- Charlotte Ovefelt, projektledare för IK Uppsala Fotbolls Arvsfondsprojekt "Hållbar väg till jämställd fotboll"

På de kommande passen med målvaktstema kommer Öppen Träning även att gästas av målvaktsinstruktören Oscar Leijon.

___

Charlotte Ovefelt är projektledare för inkludering hos IK Uppsala Fotboll och projektleder även vårt Arvsfondsprojekt "Hållbar väg mot jämställd fotboll". Hon var på plats under Öppen Träning och pratade med flera av de deltagande kvinnliga ledarna från några av klubbarna på plats. Något som lyftes av alla kvinnliga ledare var en saknad av utbildning kopplad till spelform, dvs beroende på spelarnas ålder. Detta är en viktig fråga och någonting som Charlotte känner igen från många andra dialoger med just kvinnliga tränare.
- Jag upplever att många kvinnliga ledare jag har träffat vill vara väldigt pålästa och känna att den träning och det ledarskap de förmedlar är "rätt". Jag upplever inte det hos manliga coacher inom breddfotbollen på samma sätt, de har mer inställningen att "köra på". Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, men det är tydligt att det finns ett behov hos kvinnliga tränare att fördjupa sig inom just spelform, säger Charlotte.

Charlotte berättar att det även pratades mycket om vikten av ledarskap, inte bara kunskap om fotboll specifikt. Av de ledarna hon pratade med under Öppen Träning arbetade många inom skolyrket och är därmed vana vid att hantera och leda barn, men ändå var detta ett ämne som många lyfte som viktigt. Det belyser hur viktig en verksamhet som FSR Coach är, IK Uppsalas kostnadsfria ledarskapsutbildning för just kvinnor.
- Vi pratade även en del om normen att de manliga tränarna ofta är huvudtränarna medan kvinnliga tränare blir assisterande tränare eller lagledare. Vi inom IK Uppsala Fotboll erbjuder en ledarskapsutbildning specifikt för kvinnliga ledare vilket många var väldigt positiva till. Det känner jag igenom från andra föreningar som har skapat just denna form av kvinnliga nätverk, hur viktigt det är och hur mycket det uppskattas, säger Charlotte.

Under de inledande passen i januari och februari har vi haft deltagande spelare och ledare från 15 olika föreningar runtom i Uppland. Följande föreningar är hittills med i Öppen Träning:
Alsike IF, Bälinge IF, Danmarks IF, Fanna BK, IFK D/Ö Films SK, IK Fyris, Knivsta IK, Sigtuna IF, SK Iron, Storvreta IK, Sunnersta AIF, Upsala IF, Vaksala SK, Örsundsbro IF, Östervåla IF.

Öppen Träning är igång fram till och med i slutet av april. Är du intresserad av att vara med? Läs mer om åldersgrupper, teman och hur du anmäler dig HÄR.