Julia Ragnarsson förlänger med IK Uppsala Fotboll!
2022-12-01 10:00
Foto - Oscar Larsson.

Vi kan med stor glädje meddela att ytterbacken Julia Ragnarsson, 19, förlänger med IK Uppsala Fotboll!

- Det känns bra att stanna i Uppsala! Jag känner att jag har tagit steg framåt under säsongen och jag tror att det här är den bästa miljön för mig för att fortsätta utvecklas framöver, så det känns roligt att få fortsätta i Uppsala, säger Ragnarsson.

Säsongen 2022 tog sitt slut i söndags i och med att kvalet till OBOS Damallsvenskan avgjordes. Nu har arbetet med nästa års trupp påbörjats och vi är glada över att ytterbacken Julia Ragnarsson har förlängt sitt kontrakt med IK Uppsala Fotboll med två år!

- Det känns bra att stanna i Uppsala! Jag känner att jag har tagit steg framåt under säsongen vilket har varit väldigt roligt. Jag tror att det här är den bästa miljön för mig för att fortsätta utvecklas framöver, så det känns roligt att få fortsätta i Uppsala, säger Ragnarsson.

Julia lyftes upp från Uppsalas elitförberedande trupp till elitlaget inför säsongen 2021 och spelade då 16 matcher i Elitettan 2021. Under årets säsong har hon som oftast tagit plats på vänsterkanten i sin ytterbacksposition där hon spelat i 23 av 26 matcher. Hon känner själv att hon har utvecklats under säsongen och ser stora möjligheter att fortsätta på den inslagna vägen även framöver.

- Jag tycker att jag framför allt har utvecklat mitt passningsspel, bolltempot och försvarsspelet i år. Försvarsspelet är väl den delen jag har tyckt jag har varit bra på innan, men jag känner att jag har tagit steg även där vilket känns roligt. Jag skulle vilja bli bättre på det längre tillslaget och få lite mer precision i dem samt jobba på min grundstyrka framöver, säger Ragnarsson.

Uppsala slutade trea i Elitettan 2022 och fick därmed spela kvalmatcher till OBOS Damallsvenskan mot BP. Tyvärr var det BP som drog det längsta strået i kvalet och för Uppsala väntar nu en säsong i Elitettan 2023. Arbetet inför nästa säsong är i full gång där laget, tränarteamet och föreningen nu kikar på vad som har fungerat bra och vad som kan förbättras inför nästa säsong.

- Jag tycker vi under säsongen har haft en stark laganda där alla har lagt ner ett hårt slit för varandra. Alla har haft en strävan efter att bli bättre både som lag och individuellt, så den motivationen har funnits med oss hela säsongen. Vi pratar mycket nu om vad som har fungerat bra och vad vi kan göra bättre inför nästa säsong, så det känns som att vi kommer att hitta bra lösningar inför nästa år, säger Ragnarsson.

Trots att säsongen 2022 precis har nått sin ända så har Julia redan börjat blicka framåt mot kommande säsong. Hon tror på den resa som hela föreningen är på och vill gärna fortsätta att vara en del av den utvecklingen.

- Det är en säsong att se framemot nästa år. Jag har känt under mina år i Uppsala att vi bygger på något bra och att både laget, tränarna och föreningen fortsätter att ta steg och utvecklas. Jag tror att vi kommer att vara på en bra plats när försäsongen drar igång i januari, säger Ragnarsson.

Vi ser framemot att få fortsätta se Julia i Uppsalatröjan de kommande åren!

Namn - Julia Ragnarsson

Ålder - 19 år