Inför: BP - IK Uppsala Fotboll (KVAL)
2022-11-25 18:00
Foto - Oscar Larsson.

På söndag ska kvalet till OBOS Damallsvenskan avgöras! BP har en 1-0-ledning med sig från den första kvalmatchen förra helgen, men IK Uppsala Fotboll har långt ifrån gett upp. Det kommer alltså bli en mycket spännande drabbning på Grimsta IP under söndagen.

I den första kvalmatchen på Studenternas IP mellan IK Uppsala Fotboll och BP var det gästande BP som tog tag i taktpinnen från start och förde matchen. Trots detta skapades det inte så många målchanser åt något av hållen. BP fick dock med sig en 1-0-seger efter ett självmål av Uppsala, och kommer därmed ha med sig den fördelen inför returen på Grimsta IP nu på söndag. BP har därmed pressen på sig att nyttja 1-0-ledningen medan Uppsala har allt att vinna.

- Vi känner oss redo för ett gå in i sista halvan av kvalet och är taggade för att göra allt vi kan inför den sista avgörande matchen! säger Uppsalas mittfältare Wilma Thörnkvist inför returen.

I den första halvleken i kvalmatch 1 var det ett Uppsala som inte riktigt vågade spela sitt eget spel. I början av den andra halvleken kom Uppsala ut som ett helt annat lag och satte BP under press, någonting man vill fortsätta bygga på i returen på söndag.
- Matchen kommer nog vara olik den första, men vi ska göra allt för att förbereda oss så bra vi kan inför söndagen match. Det gäller för oss att vara noggranna i våra beslut men även våga tro på oss själva och vårt sätt att spela fotboll, säger Thörnkvist.

Efter en lång säsong ska alltså säsongens sista match spelas nu på söndag den 27 november. Uppsala var en av favoriterna inför säsongen att ta sig upp till högsta serien från Elitettan, och laget har fortfarande chansen att lyckas med den bedriften.

- Det skulle vara extremt roligt att gå upp till OBOS Damallsvenskan och speciellt att få göra den resan med detta laget, avslutar Thörnkvist.

KVAL TILL OBOS DAMALLSVENSKAN - MATCH 2

IF Brommapojkarna - IK Uppsala Fotboll

Söndag 27 november, 15.00

Grimsta IP

Du kan se matchen på söndag på TV6 och på Viaplay.