Inför: Rimbo IF - IK Uppsala Fotboll (Sv. Cupen)
2022-08-15 14:00
Foto - Oscar Larsson.

Det är dags för IK Uppsala Fotboll att kliva in i Svenska Cupen! Under tisdagskvällen väntar en bortamatch mot Division 3-laget Rimbo IF i omgång 2.

Det kommer att bli en intensiv matchvecka för IK Uppsala Fotboll då det emellan två Elitettanmatcher även ska klämmas in en match i Svenska Cupen. En som däremot är glad över en extra match är Elina Lenir, som i lördags gjorde en efterlängtad comeback efter sin fotskada i våras.

- Det känns verkligen underbart att äntligen få vara tillbaka på plan med laget igen, säger Lenir efter comebacken.

Lenir skadade foten i en cykelolycka med en lastbil bara någon vecka innan seriepremiären och har sedan dess ägnat säsongen åt vila och rehab. Efter att foten läkt ihop som den skulle har Lenir sakta men säkert kunnat återvända till planen och tränat med lagkamraterna. I matchen mot Rävåsen i lördags fick hon hoppa in med knappa 20 minuter kvar att spela och gjorde därmed sina första minuter i Elitettan med Uppsala. För Lenir är nu målet att fortsatta trappa upp belastningen för att komma tillbaka till där hon var innan skadan.

- Statusen känns väl helt okej. Kroppen gör sig såklart påmind nu när belastningen ökat, men så är det alltid när man varit borta. Det märks att matchtempot inte riktigt är där jag var innan skadan, men det kommer med fler träningar och matcher, säger hon.

Lenir har följt laget från sidan under hela säsongen och har fått se ett Uppsala som obesegrade har tagit sig igenom de femton spelade omgångarna. Trots att hon själv inte har kunnat spela har hon försökt ta till sig det hon har observerat från läktaren.

- Det har såklart varit nervöst inför varje match fast jag inte kunnat spela, och även om man vet vad vi kan prestera. Samtidigt har det varit väldigt lärorikt att se spelet från sidan. Även om jag inte spelat så har jag på sätt och vis fått träna det taktiska från sidan, säger Lenir.

För Lenir blir alltså matchen mot Rimbo en chans att få speltid och komma in i matchtempot igen. Rimbo spelar till vardags i Division 3 och för Uppsala gäller det att förbereda sig precis som vanligt för att ta sig vidare till nästa omgång.

- Det blir en intressant match. Jag måste erkänna att jag har dålig koll på dem, men det är som vilken annan match. Det är viktigt med vinst för vidare avancemang i cupen så vi kommer vara väl förberedda, säger Lenir.

Svenska Cupen, omgång 2

Rimbo IF - IK Uppsala Fotboll