Inför: Rävåsens IK - IK Uppsala Fotboll
2022-08-12 13:00
Foto - Oscar Larsson.

Det är dags för den sextonde omgången av Elitettan! Serieledande IK Uppsala Fotboll ska packa väskorna och bege sig västerut för att möta Rävåsens IK Karlskoga. Uppsala har vind i seglet med sex segrar på de sju senaste matcherna samt fyra raka hållna nollor, och laget är ute efter nya poäng på lördag.

Uppsala kommer senast från en derbyseger mot GUSK och ett publikrekord hemma på Studenternas IP trots ett kraftigt regnväder. 1 457 personer trotsade vädergudarna och tog sig till Studenternas för att stötta laget, en seger och en upplevelse som har givit mycket energi till truppen.
- Det var otroligt kul med mycket publik och en derbyseger, det var en häftig upplevelse som jag gärna upplever igen! Vi tar med oss känslan av att vinna ett derby som alltid är tufft, säger Uppsalas yttermittfältare Johanna Renmark.

Trots att det har spelats hela femton omgångar av Elitettan så är Uppsala ett av två lag som fortfarande är obsegrade. Uppsala står på 11 segrar och fyra oavgjorda där man hittills har tagit full pott på hemmaplan. Dessutom har man hållit nollan i fyra raka matcher och vunnit sex av de sju senaste - Uppsala är ett lag med bra flow just nu.
- Det känns positivt att vara obesegrade och vårt mål är att fortsätta vara det! Det stora målet för oss är att gå upp i OBOS Damallsvenskan, så om vi inte förlorar någon match behöver vi inte tänka på tabellen, säger Renmark om tabelläget.

På lördag väntar alltså en bortamatch mot Rävåsens IK Karlskoga, ett lag som ligger på en trettondeplats i tabellen med fyra inspelade poäng. När lagen möttes på Studenternas i våras blev det ett målkalas där Uppsala vann med 6-0. När Uppsala nu sätter sig i spelarbussen för att åka till Karlskoga är det enda som räknas att tre nya poäng följer med dem hem.

- Vi vill vinna matchen till varje pris för att behålla serieledningen! säger Renmark bestämt.

Omgång 16

Rävåsens IK Karlskoga - IK Uppsala Fotboll

Lördag 13 augusti, 14.00

Kilsta IP

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.