Cassandra Larsson klar för IK Uppsala Fotboll!
2022-07-12 10:00
Cassandra Larsson.

Vi är mycket glada över att kunna meddela att forwarden Cassandra Larsson, 20, är klar för IK Uppsala Fotboll!

- Det känns jättekul att komma till Uppsala! Det känns som en väldigt spännande utmaning att komma till ett lag som är fast beslutna på att ta steget upp till OBOS Damallsvenskan. Jag ser verkligen framemot att få börja träna, lära känna spelarna i laget och dra på mig Uppsalatröjan! säger Cassie.

Cassandra Larsson, 20, är en offensiv spelare som kan användas både centralt och som ytterforward. Hon kommer senast från spel i damallsvenska KIF Örebro, men har också representerat klubbar som Bollstanäs SK, AIK och Djurgårdens IF. Dessutom har hon erfarenhet från spel med både F17- och F19-landslaget. Nu har hon skrivit på ett kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Det känns jättekul att komma till Uppsala! Det känns som en väldigt spännande utmaning att komma till ett lag som är fast beslutna på att ta steget upp till OBOS Damallsvenskan. Jag har tränat några träningar med laget och har fått ett jättebra intryck, så jag ska försöka bidra med det jag kan för att laget ska uppnå sitt mål. Jag ser verkligen framemot att få börja träna, lära känna spelarna i laget och dra på mig Uppsalatröjan! säger Larsson själv om övergången.

Cassie har varit i Uppsala och provtränat med laget på Studenternas IP, så hon har redan innan fått en försmak av träningsupplägget och vilken fotboll laget vill spela.

- Jag har fått ett jättebra intryck av Jonas. Vi har ju haft kontakt till och från tidigare och jag uppelever honom som en ärlig och bra tränare. När jag var här och tränade tidigare så upplevde jag att det var väldigt roliga övningar där vi spelare tvingas tänka efter en hel del. Det är mycket spelövningar på mindre ytor där man tvingas ta snabba beslut vilket jag verkligen tycker om. Det ser jag som mycket positivt och något som verkligen utvecklar ett lag som vill spela en teknisk och rolig fotboll, så jag har fått en jättbra bild av både Jonas och den fotboll Uppsala vill spela, säger Larsson.

I och med övergången till Uppsala så blir Studenternas IP Cassies nya hemmaarena framöver. Flytten till Uppsala innebär också en flytt närmare familjen som är bosatt i Upplands Väsby.

- Nej men gud vilken arena det är! Det känns riktigt häftigt bara att få träna på Studenternas, det är otroligt bra förutsättningar för att spela fotboll och utvecklas. Dessutom bor min familj i Upplands Väsby, så det kommer bli smidigt för dem att komma och kolla på matcherna och för oss att umgås, säger Larsson.

Cassie är en offensiv spelare som kan spela både centralt och på en kant.

- Självklart vill jag främst bidra med poäng, både mål och assist. Jag är en väldigt offensiv och teknisk spelare som gillar att bryta mönster och göra det oförustägbara, så jag kommer att försöka slå min spelare för att skapa övertag. När jag var i Uppsala och tränade fick jag prova lite olika positioner så jag och Jonas ska fortsätta prata om hur han vill använda mig i laget. Jag gillar att ha mycket boll och att spela mycket i offensiven, så jag kan absolut tänka mig att spela både centralt som tia eller som ytter, säger hon.

Larsson drog korsbandet i januari 2021 och har sedan dess gått igenom en tuff rehabperiod för att ta sig tillbaka till fotbollsplanen. Trots en tuff tid vid sidan om planen så försöker hon se det positiva med att ha fått extra tid för att bygga upp kroppen.

- Jag har varit långtidsskadad länge och är skithungrig på att få spela fotboll igen, det är så kul att få vara tillbaka. Skadan gav mig också en helt annan syn på styrketräning, så jag känner mig mycket starkare nu både mentalt och fysiskt. Uppsala är en grym klubb och har alltid funnits med i tankarna, så det här känns som helt rätt steg för mig, säger hon.

Spelarna har ledigt några dagar till innan de gemensamma träningarna drar igång igen inför höstsäsongen. Cassie har siktet inställt på att lära känna sina nya lagkamrater och att hjälpa laget ta sig upp till OBOS Damallsvenskan.

- Till en början är det viktigaste att komma in i laget och lära känna alla tjejerna för att se vart jag passar in. Vi ska fortsätta med det fina arbetet som laget har byggt upp under våren, så det känns riktigt spännande att få se vad jag kan bidra med. Målet är ju självklart att ta oss upp i OBOS Damallsvenskan och det vill jag verkligen bidra till! avslutar hon.

Vi hälsar Cassie varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!