Inför: Alingsås FC United - IK Uppsala Fotboll
2022-04-29 13:00
Foto - Emil Särnehed.

På lördag väntar nästa match i Elitettan! IK Uppsala Fotboll reser ner till västkusten i jakten på nya poäng för att ta sig an Alingsås FC United. Matchen spelas 15.00 på gräsplanen Mjörnvallen, och det är en plan som Uppsala har goda minnen ifrån fjolåret.

När lagen drabbades samman på Mjörnvallen ifjol vann Uppsala en tight match med 0-1 efter ett mål av Hanna Persson. Mjörnvallen är en gräsplan som är erkänt svårspelad och många lag brukar ha problem att få med sig poäng därifrån. Alingås har fått en mycket bra start på säsongen och ligger inför den femte omgången på en andraplats i tabellen med 10 inspelade poäng. En spännande utmaning väntar alltså för Uppsala på Valborg!

- Jag ser framemot matchen på lördag! Eftersom jag är ny i Sverige så vet jag inte jättemycket om Alingås, men jag känner att varje match i Elitettan är en ny utmaning. Som lag fortsätter vi att utvecklas och och vi tar oss an varje utmaning för varje match som kommer, säger Uppsalas Taryn Ries inför matchen.

Uppsala är efter fyra omgångar fortsatt obesegrade i Elitettan och befinner sig på en tredjeplats i tabellen, endast två poäng bakom tvåan Alingsås.

- Jag tycker att vi har fått en bra start. Vi har haft några tuffa bortamatcher, så att vi har fått med oss poäng i alla de matcherna har varit väldigt viktigt för oss. Jag tror att vi behöver fortsätta att växa som lag genom hela säsongen, säger Ries.

Ries kom till Uppsala från USA under försäsongen och har nu gjort sig hemmastad i sin nya klubb och hemstad. Då detta är Ries första sejour utanför USA så tog det lite tid innan hon kände att hon hade hittat rätt, och hon säger att hon är väldigt tacksam över stödet hon fått från ledarna och lagkompisarna under den här perioden.

- De första månaderna i Uppsala var ganska tuffa för mig, men nu börjar jag känna mig mycket bättre och är riktigt glad över att vara här. Jag känner att jag verkligen har landat här och jag älskar mina lagkamrater i Uppsala. Jag är väldigt tacksam för alla ledare och lagkompisar för att de har varit så tålmodiga och förstående med mig när jag har anpassat mig till mitt nya liv här i Sverige, säger hon.

Efter några kalla månader under försäsongen börjar nu vårvämen smyga sig på, vilket också gjort att Ries intryck av Uppsala och Sverige bara blir bättre och bättre.

- Sverige växer verkligen på mig! Vädret har ju börjat bli varmare vilket hjälper en hel del. Jag utforskar staden och får nya vänner här. Jag gillar att man kan cykla överallt och hur vänliga alla människor är i Uppsala, säger hon.

Ries är än så länge mållös i Elitettan men har stått för flera fina aktioner och är alltid farlig ute på sin vänsterkant. Under försäsongen stod Ries för en del mål och hon hoppas kunna bidra med fler poäng framöver för att kunna hjälpa laget i Elitettan.

- Jag tycker att jag har blivit mer trygg i mina prestationer samt att jag har utvecklats och gjort en hel del bra saker på planen. Jag är inte helt nöjd än dock och vill fortsätta utvecklas under säsongen som går. Jag vill också bidra mer i poängprotokollet för att kunna hjälpa laget. I slutändan vill jag göra det som laget behöver och bygga relationer på planen, om laget gör det bra och lyckas så är jag glad! avslutar Ries.

Omgång 5

Alignsås FC United - IK Uppsala Fotboll

Lördag 30 april, 15.00

Mjörnvallen

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.