1-1 mot Växjö efter Thorissons kvittering!
2022-04-18 18:40
Foto - Emil Särnehed.

IK Uppsala Fotboll knep under måndagen en tung poäng borta mot favorittippade Växjö DFF! Efter Växjös ledningsmål i den 50:e minuten gick Uppsala för en kvittering under hela andra halvlek, och på stopptid sköt Andrea Thorisson ett tungt skott via en Växjöförsvarare in i mål. Matchen slutade 1-1 och Uppsala är fortsatt obesegrade i Elitettan!

Det var ett förväntat toppmöte som hägrade på Visma Arena under annandag påsk. Gästande IK Uppsala Fotboll tog sig an favorittippade Växjö på bortaplan, vilket är en mycket tuff uppgift på pappret. Spelmässigt var det Växjö som tog tag i taktpinnen och styrde spelet där Uppsala inte hittade rätt i sitt passningsspel. Uppsala vågade inte riktigt spela ut och blev lite fega vilket gjorde att man gav bort intiativet i matchen till hemmalaget. Trots det stod Uppsala upp bra mot Växjö och båda lagen hade chansen att ta ledningen i den första halvleken. För Uppsalas del var det Taryn Ries som hade den vassaste chansen, men Växjös målvakt gjorde en fin räddning på Ries avslut. På andra sidan stod vår målvakt Caroline Forsgren för några fina aktioner och såg till att den första halvleken slutade mållöst.

Växjös ledningsmål kom dock i början av den andra halvleken. På en hörna i den 50:e minuten kunde Växjös anfallare Hanna Stokki nicka in 1-0 till hemmalaget. Efter det backade Växjö hem och började ta god tid på sig i alla situationer medan Uppsala klev fram och började jobba för en kvittering. Tiden såg ut att rinna ur Uppsalas händer, med när klockan tickade upp på 91 spelade minuter landade bollen äntligen i nätet. Taryn Ries hittade in med en passning snett bakåt mot Andrea Thorisson som drog till strax utanför straffområdet. Det stenhårda skottet gick via en Växjöförsvarares rygg vilket ställde målvakten och rullade in i mål. Ett förlösande jubel i Uppsalalägret, och när slutsignalen ljöd några minuter senare föll flera slutkörda Uppsalaspelarna till marken.

En mycket bra arbetsinsats av ett starkt kämpande Uppsala som lyckades få med sig en poäng trots att spelet inte riktigt var där det skulle. I skrivande stund ligger Uppsala på en fjärdeplats i en lite haltande tabell, fortsatt obesegrade efter tre spelade omgångar.

Nästa match för Uppsala blir söndagen den 24 april hemma mot Rävåsens IK Karlskoga på Studenternas IP med matchstart 15.00. KÖP BILJETTER TILL DEN MATCHEN HÄR!

Växjö DFF 1-1 (0-0) IK Uppsala Fotboll

1-0 (50´) Hanna Stokki

1-1 (90´1) Andrea Thorisson

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Helén Eke - Linnea Selberg - Julia Ragnarsson

Andrea Thorisson - Wilma Thörnkvist

Hanna Persson (72´) - Rosa Herreros - Taryn Ries

Nicole Robertson

Avbytare: Sandra Jakobsen (MV), Hannah Eriksson, Anna Björklund, Johanna Renmark (72´), Ellen Arbman Hansing.