1-1 mot Lidköpings FK efter mardrömsvecka
2022-04-10 09:10
Foto - Emil Särnehed.

IK Uppsala Fotboll fick med sig en poäng i bortamatchen mot Lidköpings FK under lördagen. Uppsala tog ledningen i mitten av den första halvleken genom Rosa Herreros, men Lidköping kom tillbaka och lyckades få in 1-1-kvitteringen med bara några minuter kvar att spela. Ett tungt tapp av poäng i slutminuterna för Uppsala, men som ändå får vara glada över poängen med tanke på den mardrömsveckan man har haft bakom sig.

Uppsala hade en riktigt tuff vecka bakom sig när man satte sig på bussen ner mot Lidköping under lördagsmorgonen. Laget hade knappt tränat alls under veckan då nästan halva laget hade drabbats av sjukdomar. Det var allt annat än en optimal uppladdning för Uppsala när domaren blåste igång matchen mot Lidköping 15.00. Trots detta stod Uppsala för en fin första halvlek där man var det klart bättre laget och även rättvist tog ledningen. Efter en tilltrasslad situation i straffområdet där både Johanna Renmark och en Lidköpingsförsvare föll var Renmark den som snabbast var upp på fötter igen och hittade in med ett inlägg till Rosa Herreros. Herreros mötte inlägget med pannan och nickade in 1-0 till Uppsala. Nicole Robertson hade även ett skott i stolpen några minuter senare, men inga fler mål gjordes i den första halvleken.

I den andra halvleken kom Lidköping ut med en högre press samtidigt som orken började tryta hos gästande Uppsala. Länge höll man emot Lidköpings offensiv men i den 87:e minuten kom till slut kvitteringsmålet genom Ronja Karlsson Törnborg. En kalldusch för Uppsala som bara var några minuter från att få med sig de tre poängen. Matchen slutade 1-1 och trots en tuff vecka fick Uppsala ändå med sig en poäng i den tuffa bortamatchen mot fjolårsfemman Lidköping.

Nästa match för Uppsala blir måndagen den 18 april borta mot Växjö DFF på Visma Arena med matchstart 15.00.

Lidköpings FK 1-1 (0-1) IK Uppsala Fotboll

0-1 (27´) Rosa Hererros

1-1 (87´) Ronja Karlsson Törnborg

Startelvan:
Caroline Forsgren (MV)

Beatrice Gärds - Ellen Arbman Hansing (71´) - Helén Eke - Linnea Selberg

Andrea Thorisson - Wilma Thörnkvist

Johanna Renmark (71´) - Rosa Herreros - Taryn Ries

Nicole Robertson

Avbytare: Hannah Eriksson, Hanna Persson (71´), Anna Björklund (71´), Tyra Uppfeldt, Josefin Baudou.