Seriepremiär: IK Uppsala Fotboll - Bergdalens IK
2022-03-31 21:00
Ellen Arbman Hansing. Foto - Bildbyrån.

Det är äntligen dags för seriepremiär i Elitettan! IK Uppsala Fotboll tar emot nykomlingen Bergdalens IK hemma på Studenternas lördagen den 2 april med matchstart 15.00, och Ellen Arbman Hansing är redo att dra igång tävlingssäsongen.

Efter en lång försäsong med många träningar och träningsmatcher är det äntligen dags att dra igång Elitettan. Den första omgången drar igång helgen 2-3 april och spelarna har verkligen längtat efter att säsongen ska dra igång på allvara.

- Som vi har längtat! Just seriepremiären är det man ser framemot när man löper intervaller i minusgrader och snöfall under de första månaderna. Vi har spelat många träningsmatcher, men nu längtar vi efter att vecka efter vecka få tävla om poäng, säger Uppsalas mittback Ellen Arbman Hansing inför premiären.

Uppsala inleder Elitettan på hemmaplan då man på lördag i premiären tar emot nykomlingen Bergdalen på Studenternas IP.

- Att inleda på hemmaplan känns väldigt kul! Vi känner oss trygga på hemmaplan och kommer visa att det kommer att vara oerthört tufft att ta poäng från oss på Studenternas. Det ska bli kul att få visa upp oss Uppsala-publiken, säger Arbman Hansing.

Arbman Hansing har spelat i Uppsala sedan föreningen startade och har stor rutin av att bära den rosa Uppsalatröjan. Efter att förra säsongen avslutades i höstas la sig Arbman Hansing på operationsbordet för att operera sitt knä. Efter några månaders vila var hon tillbaka i träning igen och hoppas i år få ha en skadefri säsong utan smärtor.

- Jag opererade mitt knä i november och var tillbaka någon vecka in i försäsongen. Det tog en tag att få igång kroppen för mig men jag har kunnat träna ordentligt och mycket och det tycker jag kroppen var svarat bra på. Jag känner mig riktigt redo! säger Arbman Hansing.

Motståndare i seriepremiären är alltså nykomligen Bergdalen, ett lag som Uppsala aldrig tidigare har ställts mot. Man förväntar sig ett motstsånd som kommer att komma ut med mycket energi, men hon vet vad laget behöver göra för att få med sig de tre poängen.

- Bergdalen är en nykomling som vi inte vet allt för mycket om. Som nykomling, och speciellt i seriepremiär, brukar man ha mycket energi och vi antar att de kommer löpa mycket och täppa igen ytor. För oss blir det viktigt att ha bolltempo och sätta vårt presspel, säger Arbman Hansing.

Omgång 1

IK Uppsala Fotboll - Bergdalens IK

Lördag 2 april, 15.00

Studenternas IP

KÖP BILJETTER TILL MATCHEN HÄR!

Funderingar?
Maila oss gärna på biljetter@uppsalafotboll.se

SportExpressen sänder matchen vilket gör att du kan se den både på SportExpressen Play samt UNT.