Inför: Sundsvalls DFF - IK Uppsala Fotboll
2022-02-25 13:00
Målvakten Sandra Jakobsen. Foto - Oscar Larsson.

Matcherna duggar tätt den här veckan och redan under lördagseftermiddagen väntar nästa träningsmatch för IK Uppsala Fotboll! Man beger sig norrut för att ta sig an Elitettankollegan Sundsvalls DFF, ett lag som man känner väl sen tidigare.

IK Uppsala Fotboll spelar under lördagen sin fjärde match för säsongen. Efter att ha mött två Division 1-lag (Sandvikens IF och Upsala IF) samt en Elitettan-nykomling (Gamla Upsala SK) så väntar nu en välbekant seriekollega i form av Sundsvalls DFF. Under fjolårssäsongen vann Uppsala klart på bortaplan med 5-0, men i hemmamatchen senare under hösten hade man stora problem med effektiviteten där Sundsvall istället kunde vinna med 0-1.

- Jag ser väldigt mycket framemot matchen imorgon! Vi har spelat tre matcher hittills som alla har resulterat i säkra segrar, så vi har fått en bra start. Sundsvall är ett lag som vi känner väl och har mött flera gånger tidigare. Det blir en match som vi ska vinna, så om vi gör en stabil och bra prestation så har vi goda chanser att ta hem segern, säger målvakten Sandra Jakobsen inför matchen.

Uppsala har redan hunnit spela en match den här veckan då man klev in i Upplandscupen i onsdags där man besegrade UIF med 4-1. Därmed har träningsveckan varit ganska lugn för laget där man istället har fokuserat på detaljer i spelet som man vill förbättra.

- Den här veckan har varit stabil och lugn, skulle jag säga. Vi har jobbat på våra principer och tittat på saker som vi måste förbättra på planen. Träningarna har varit lugna med ganska låg intensitet då vi gick in i veckan med flera matcher. Vi spelade cupmatch i onsdags så det största fokuset har legat mer på våra principer och inte så mycket på högintensiva träningar. Det har varit en bra vecka, speciellt efter vinsten i onsdags, så stämningen i laget är positiv! berättar Jakobsen.

Uppsalas försäsong har snart varit igång i två månader och man har tränat ute på Studenternas i både snöfall och kalla minusgrader. Trots det kyliga vädret har det varit en hög intensitet på träningarna och Jakobsen känner att laget ligger bra till inför fortsättningen.

- Vi har ju fått in många nya spelare i laget det här året, så ett av våra huvudfokus hittills under försäsongen har varit att lära känna varandra och få ihop gruppen. Vi har ett helt nytt lag och det tar ett tag för nya spelare att hitta varandra på planen. Vi alla kommer ju från olika spelstilar, så det krävs lite tid för alla att hitta in i våra rutiner och vårt spelsätt. Våra träningar har främst varit med hög intensitet, som det ska vara på en försäsong, och alla har bidragit till en positiv och bra miljö. Så försäsongen har varit bra! säger Jakobsen.

Jakobsen kom till Uppsala under sommaruppehållet ifjol och är därmed en av spelarna som är kvar i laget inför den här säsongen. Revanschlustan finns med från fjolåret och siktet är inställt på att lyckas med det man inte klarade ifjol - att ta sig upp till OBOS Damallsvenskan. Jakobsen tycker att samtliga spelarna i årets lag bidragit till att stämningen har varit riktigt bra under försäsongen, och hon ser framemot att Elitettan ska dra igång i början av april.

- Personligen så är jag väldigt taggad och glad över laget i år, stämningen i omklädningsrummet och på planen har varit fantastisk! Jag skulle säga att försäsongen alltid är en tuff period att ta sig igenom, men med det här laget har det varit ett rent nöje hittills. Alla bidrar till en god stämning både på och utanför planen, och vi tränar med en bra mentalitet där alla jobbar hårt på planen. Vi har fått en riktigt bra start med tre segrar på tre matcher, så fastän vi har fått in många nya spelare så har våra prestationer varit stabila vilket är positivt. Jag ser en bra utveckling och jag är väldigt taggad på att serien ska dra igång. Jag är säkert på att det här laget kommer att lyckas med någonting bra i år! säger hon.

Träningsmatch:

Sundsvalls DFF - IK Uppsala Fotboll

Lördag 26 februari, 14.00

Nordichallen

Matchen kommer att sändas i appen Min Fotboll!