Johanna Renmark klar för IK Uppsala Fotboll!
2021-12-17 10:00
Johanna Renmark. Originalfoto - Eskilstuna United DFF.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att ytterforwarden Johanna Renmark, 18, har skrivit på ett kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Det känns jättebra! Att skriva på för Uppsala känns som helt rätt val för mig, så jag är verkligen skittaggad inför nästa säsong. Uppsala är en fantastiskt fin klubb som jag har fått ett jättebra intryck av, här finns fantastiska möjligheter med anläggningen och allt runtomkring, säger Renmark.

Johanna Renmark, 18, är en ung forward som senast kommer ifrån spel i OBOS Damallsvenskan med Eskilstuna United DFF. Renmark har även representerat Surahammars IF, Gideonsbergs IF, Västerås BK30 och IFK Norrköping. Nu är det dags för nya utmaningar när hon ansluter till IK Uppsala Fotboll över 2022!

Renmark har även 19 st U17-landskamper på sitt CV och är en väldigt meriterad spelare trots sin unga ålder. Att få fortsätta utmanas och utvecklas var väldigt viktigt för henne och en stor anledning till att hon valde att skriva på för Uppsala.

- Jag har fått ett stort förtroende för Jonas, jag ser väldigt mycket framemot att få ha honom som tränare. Han har inte bara fokus på kollektivet utan vill verkligen utveckla oss som individer. Man är aldrig färdigutvecklad som spelare och utvecklas man individuellt så utvecklas ofta laget också. Jag behöver fortsätta ta steg eftersom jag är ganska ung fortfarande, så den biten lockade mig väldigt mycket, säger hon.

Renmark kan användas på flera positioner i offensiven där hennes främsta styrkor är hennes speed och explosivitet.

- Tanken är att jag ska spela antingen ytter eller central forward. Jag är väldigt snabb och explosiv, så jag är en målfarlig spelare som gillar att utmana 1 mot 1. Jag gillar att vika in och skjuta, men kan också hålla spelbredden på kanten för att sedan hitta in med inspel till mina medspelare, säger hon.

I Uppsala vill hon framför utveckla de olika dimensionerna i sitt spel och bli mer effektiv i avsluten.

- Jag vill bli mer effektiv offensivt och sätta fler avslut i mål, att verkligen våga göra det som jag är bra på. Sen vill jag också bli mer varierad i mitt spel och hitta en beslutsamhet i när jag ska gå själv och när jag ska passa. Självklart vill jag komma in i laget så bra som möjligt och göra de andra bättre med hjälp av mina kvaliteter

Att ta beslutet att ta klivet ner från OBOS Damallsvenskan till Elitettan var till en början inte ett självklart val för Renmark. Men när hon fick träffa Jonas, se anläggningen och höra om klubben så blev det tydligt att detta var rätt väg att gå, berättar hon.

- Det är klart att man har funderat på det fram och tillbaka - en allsvensk miljö med mindre speltid mot spel i Elitettan med förhoppningsvis mer speltid. I slutändan är det speltiden som är det viktigaste för mig i min utveckling just nu och jag har fått ett bra förtroende för Jonas, så det känns som helt rätt val att komma till Uppsala. Jag tror också att jag kan ha fördelar att som ung ha den erfarenheten från OBOS Damallsvenskan. Det känns bara positivt att komma till Uppsala, så nu hoppas jag på mycket speltid så jag kan hjälpa laget så mycket som möjligt, säger Renmark.

Hon ansluter till ett Uppsala som har siktet inställt på ett avancemang till OBOS Damallsvenskan nästa år. Även Renmark har ambitionen att spela i OBOS Damallsvenskan igen, men denna gången gör hon det gärna genom att föra upp Uppsala först.

- Det känns bra att Uppsala har så tydliga mål. Jag kommer från en damallsvensk klubb så jag kommer att ta med mig den erfarenheten hit. Uppsala känns som det enda rätta valet i Elitettan och det ska bli riktigt roligt att förhoppningsvis kunna vara med och hjälpa laget att ta sig upp. Jag vill ju i slutändan spela i OBOS Damallsvenskan, och lyckas vi med våra mål i år så gör jag det gärna med Uppsala, avslutar Renmark.

Vi hälsar Johanna varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!