Elina Lenir är klar för IK Uppsala Fotboll!
2021-12-09 10:00
Elina Lenir. Originalfoto - Jitex Mölndal BK.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att mittfältaren Elina Lenir, 21, har skrivit på ett kontrakt med IK Uppsala Fotboll!

- Det känns riktigt skoj! Jag fick ett väldigt bra intryck när jag var uppe i Uppsala, så jag känner att det här är en chans jag bara måste ta. Jag är väldigt tacksam att jag har fått den här möjligheten av Jonas och ser verkligen framemot nästa säsong! säger Lenir.

Elina Lenir, 21, kommer senast från spel i Elitettanklubben Jitex Mölndal BK där hon i år var lagkapten och spelade 24 matcher i Elitettan. Innan dess har hon spelat i Trelleborgs FF och flera år i den då damallsvenska klubben IF Limhamn Bunkeflo (LB07). Nu tar hon steget till IK Uppsala Fotboll då hon har skrivit på ett kontrakt över 2022!

Förutom den damallsvenska erfarenheten med LB07 så har Lenir även flertalet flicklandskamper på sitt CV. En viktig faktor till varför hon nu tar steget till Uppsala är de fina förutsättningarna att utvecklas som fotbollsspelare som finns i klubben.

- Jag visste att det var fina förutsättningar i Uppsala. Det har man märkt av när vi har spelat bortamatcher mot dem, så jag hade en bra bild av Uppsala redan innan. När jag var uppe förra veckan så blev jag väldigt imponerad av arenan och organisationen, det känns väldigt proffsigt och det känns som helt rätt steg för mig att skriva på för Uppsala, säger hon.

Lenir är mittfältare i grunden men kommer i Uppsala att få testa på en lite annan roll. Huvudtränare Jonas Valfridsson ser nämligen henne även som en ytterback, något som Lenir tycker känns som en spännande utmaning.

- Jag kommer nog att få en liten annan roll än vad jag är van vid, en roll som jag tror kommer att passa mig bra. Jag och Jonas ser fotboll på samma sätt, vi vill båda att bollen ska gå igenom lagdelarna och att man ska våga äga boll. Tanken är att jag som ytterback ska få en mer central del i uppspelsfasen, bli mer delaktiv i speluppbyggnaden och få vara med och delta uppe i anfallen, säger hon och berättar även om hur hon tänkte när Valfridsson först berättade om idén:

- Klart jag blev lite förvånad till en början, men sen när Jonas förklarade hur han tänkte så kände jag mig mer och mer taggad. Det kommer att bli en helt ny utmaning och en bra chans för mig att utvecklas som fotbollsspelare, så jag ser väldigt positivt på att testa den positionen. Jag tror också att det kan gynna mig då jag vet hur en mittfältare jobbar och vilka ytor de söker, så jag ska försöka ta med mig det in på planen, berättar Lenir.

Just passningsspelet och tryggheten med bollen är några av de egenskaper som är Lenirs starkaste. I den nya rollen som ytterback hoppas hon kunna utveckla defensiven och få ytterligare en dimension i sitt spel.

- Jag skulle säga att passningsspelet är en av mina styrkor. Jag vågar hålla i bollen, har en bra blick för spelet och gillar att sätta mina medspelare i bra lägen. Att spela ytterback ser jag som en bra chans att utveckla försvarsspelet. Det gäller att alltid ligga rätt i positioneringen och samtidigt kunna utnyttja mina styrkor, så det ska bli spännande att få en bättre bild av hur en back arbetar över banan, säger hon.

I laget finns även några spelare som Lenir är bekant med sen förut, bland annat Hanna "HP" Persson och Andrea Thorisson som hon har spelat med i tidigare klubbar. Lenir ser positivt på att komma till en förening med höga ambitioner och ser framemot att få dra igång säsongen 2022.

- Det är väldigt inspirerande och det är just därför jag väljer att komma till Uppsala. Det är en klubb som har samma ambitioner som en själv och där spelarna i laget har samma mål. Jag är verkligen supertaggad inför nästa år och längtar efter att säsongen drar igång. Det ska bli roligt att träffa alla i laget, några känner jag ju redan så det känns också tryggt, säger Lenir.

Uppsalas huvudtränare Jonas Valfridsson fortsätter med truppbygget och är glad över rekryteringen av Elina Lenir.

- Elina är central mittfältare som vi även kan använda som ytterback. Det är en spelare som verkligen kommer att kunna tillföra och göra oss mer flexibla i vårt spel då hon har väldigt bra egenskaper både defensivt och offensivt. Elina har varit intressant för oss under flera år så jag är väldigt nöjd med hennes påskrift, säger Valfridsson.

Vi hälsar Elina varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!