Marika Bergman Lundin skriver treårskontrakt!
2021-09-03 15:12
Marika Bergman Lundin.

Vi är otroligt glada över att kunna meddela att Marika Bergman Lundin har förlängt sitt kontrakt med IK Uppsala Fotboll med ytterligare tre år! Det nya kontraktet gäller över säsongen 2024.

- Det känns väldigt bra att ha förlängt mitt kontrakt med Uppsala. Jag är inne på min tredje säsong i laget, så varför inte köra tre år till? säger Bergman Lundin.

Marika Bergman Lundin, 22, kom till Uppsala 2019 och hade ett kontrakt som gick ut efter den här säsongen. Nu har hon och tränare samt sportchef Jonas Valfridsson kommit överens om ett nytt kontakt som sträcker sig över säsongen 2024.

- Det har varit ganska klart från början, vi diskuterade lite småsaker bara men båda har varit på samma linje om hur vi vill ha det. Det känns väldigt bra att ha förlängt mitt kontrakt med Uppsala. Jag är inne på min tredje säsong i laget, så varför inte köra tre år till? säger Marika Bergman Lundin själv om förlängningen.

Bergman Lundin spelade i Jitex Mölndal och i dåvarande Kopparbergs/Göteborg FC innan hon kom till Uppsala, och hon ser en del likheter mellan städerna.

- Jag trivs väldigt bra både i klubben och i Uppsala som stad. Uppsala är en supermysig stad och jag har trivts här sen dag ett, det påminner ganska mycket om Göteborg så det känns verkligen som hemma, säger hon.

Hon är en av de spelare i laget som har varit i klubben allra längst. Hon kom som sagt till Uppsala inför säsongen 2019, och hon märker en stor skillnad i hur klubben har utvecklats sen dess.

- När jag kom till Uppsala 2019 var klubben relativt ny och ganska oerfaren, det fanns inte en tanke om att vi skulle gå upp i OBOS Damallsvenskan redan då. Sen dess har det hänt väldigt mycket, jag känner verkligen att klubben har tagit sitt ansvar och gjort ett jättejobb. De har givit oss väldigt bra förutsättningar att kunna etablera oss i OBOS Damallsvenskan framöver. Självklart har det kommit in många nya spelare sen 2019, men vi är några kvar från grunden som vi kan bygga laget runt så det känns tryggt för mig som har varit med länge, säger Bergman Lundin.

Bergman Lundin är den andra spelaren efter Sofia From som skriver kontrakt med Uppsala över tre år. Hon ser bara positivt på längden på kontraktet och tycker att det visar både inom klubben och utåt att spelarna trivs väldigt bra i föreningen.

- Det är en trygghet för oss spelare att Uppsala vill skriva längre kontrakt. Det visar också att vi spelare trivs riktigt bra i klubben och att vi ser att vi kan utvecklas här under flera år. Jag känner ett stort förtroende från ledarstaben, vi har en bra kommunikation och jag känner att de litar på mig vilket är ömsesidigt, säger hon.

Bergman Lundin har vuxit fram som en nyckelspelare på mittfältet för Uppsala. Hon är en spelare som vill ha mycket boll i uppspelen och som gärna kliver fram och tar ansvar på planen. Hon känner även själv att hon har tagit en hel del kliv sen hon kom till Uppsala 2019.

- Ibland kan det vara svårt att se sin egen utveckling, men när man kollar tillbaka på gamla klipp så ser man att det har hänt mycket sen dess. Jag var ganska bekväm när jag kom till Uppsala, jag spelade väldigt säkert och gjorde bara saker "innanför boxen" så att säga. Nu vågar jag betydligt mycket mer på planen och slår fler farliga och avgörande passningar. Jag märker också skillnad i tempot. 2019 var man inte jättesnabb varken i tanken eller i fötterna, men de har absolut gått framåt unde de här åren jag varit i Uppsala, berättar hon.

Nu väntar alltså ytterligare tre år i Uppsala för henne och hon ser absolut Uppsala som ett lag som kommer att etablera sig i OBOS Damallsvenskan de närmsta åren.

- Jag hoppas och tror att vi kommer att vara ett lag som är etablerade i OBOS Damallsvenskan. Uppsala har bra förutsättningar redan idag och det tror jag vi kommer ha även framöver, säger Bergman Lundin.

Vi ser framemot att se Marika i den rosa Uppsalatröjan i många år framöver!

Namn - Marika Bergman Lundin

Ålder - 22 år