Moa Andersson klar för IK Uppsala Fotboll!
2021-08-25 10:00
Moa Andersson. Foto - Victor Ljungström.

Vi är glada över att kunna meddela att Moa Andersson, 20, har skrivit på för IK Uppsala Fotboll!

- Det känns jättebra att ha skrivit på för Uppsala, det ska bli riktigt roligt. Klubben känns väldigt professionell och det är många personer som jobbar runtomkring för att det ska bli så bra som möjligt för oss spelare, säger Andersson.

Moa Andersson, 20, kommer senast från Elitettankonkurrenten Lidköpings FK och kontraktet med henne är skrivet säsongen ut.

- Det känns jättebra att ha skrivit på för Uppsala, det ska bli riktigt roligt. Jag har varit med på några träningar för några veckor sen och känt på det lite, och tjejerna i laget var jättehärliga och väldigt välkomnande. Klubben känns väldigt professionell och det är många personer som jobbar runtomkring för att det ska bli så bra som möjligt för oss spelare, säger Andersson.

Andersson ska börja plugga på Uppsala Universitet till hösten där hon ska läsa monekulär bioteknik i fem år framöver. Planen att börja plugga i Uppsala fanns redan för ett år sedan, och hon fick hjälp av en tränare i sin gamla klubb Lidköping att komma i kontakt med IK Uppsala Fotboll.

- Jag hade bestämt mig efter jag tog studenten förra året att jag skulle börja plugga hösten 2021, och därför hade jag ett kontrakt med Lidköpings FK som gick ut till nu. Min tränare Andreas i LFK frågade om jag ville att han skulle ringa Jonas Valfridsson och kolla läget i Uppsala, vilket var en otroligt snällt gest av honom. Han kopplade ihop mig och Jonas och på den vägen är det, berättar Andersson.

Andersson var på besök i Uppsala för några veckor sedan för att kolla på boende inför studierna och kunde under den perioden genomföra några provträningar med laget. Hon tog framför allt med sig professionaliteten i laget där hon märkte att så fort man klev ut på planen så var det bara fotbollen som gällde.

- Tjejerna i laget har tagit emot mig jättebra. På sidan om är det en bra och härlig stämning, men så fort det är dags för träning så är det fullt fokus på fotbollen. Det märktes verkligen att det var fokus på uppgiften och det kändes väldigt professionellt, det är så det ska vara, säger Andersson.

Andersson kan användas som ytterback eller yttermittfältare och är en spelare med en löpstark spelstil.

- Jag är en spelare som springer väldigt mycket, så jag skulle säga att konditionen är en av mina styrkor. Jag är ganska snabb och försöker hela tiden hitta de rätta passningsalternativen och de avgörande passningarna, säger hon, men berättar också att det finns bitar hon vill utveckla under hösten i Uppsala:

- Jag skulle verkligen vilja utveckla min teknik. Jag märkte direkt på de första träningarna att tempot är mycket högre här och framför allt på det här konstgräset. Jag är ju van med naturgräs sen tidigare. Det blir ett annat spel på konstgräs och allting går mycket fortare, så där känner jag att jag kan utvecklas och komma in i det med tid, säger hon.

Andersson är med och tränar med laget den här veckan och är spelklar till helgens bortamatch mot Borgeby den 28 augusti. För Andersson blir det en händelserik höst med ny stad, nytt lag och nya studier och hon tror själv att hon kommer behöva lite tid för att komma in i allting och landa i den nya vardagen.

- Målet är självklart att ta en plats i startelvan, det tror jag att de flesta fotbollsspelare tänker. Jag kommer verkligen att vilja kämpa för det och för att få bidra på planen, men självklart vill jag fortsätta utvecklas som spelare. Det blir nytt för mig att kombinera skola och fotboll så denna hösten får vara ett litet test för mig. Ny stad, nytt lag och nytt med plugget, det blir många nya intryck som ska smälta och jag känner att jag kör på under hösten och utvärderar efteråt hur det har gått. Men jag brinner ju verkligen för fotbollen och det är ju nu man har chansen att satsa så det vill jag verkligen göra, avslutar Andersson.

Vi hälsar Moa Andersson varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!

Namn - Moa Andersson

Position - Ytterback/yttermittfältare
Ålder - 20 år
Moderklubb - Levene/Skogslunds IF