Stark insats och 5-0-seger mot Sundsvall!
2021-08-18 22:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

IK Uppsala Fotboll stod för en bra insats borta mot tabelltolvan Sundsvalls DFF när man vann komfortabelt med 0-5 (0-3). Uppsala skapade mängder av chanser framåt, framför allt i den andra halvleken, och målen gjordes av Maria Poli x2, Ellen Toivio, Isabella Mattsson och Sofia From. Med tre färska poäng i bagaget är man nu uppe på en andraplats i tabellen.

Uppsala hade som mål att studsa tillbaka efter insatsen mot Bollstanäs SK - och det gjorde man med bravur. 0-1 kom redan i den femte minuten då Maria Poli nickade in hörnan från Marika Bergman Lundin. Samme Poli utökade ledningen i den 35:e minuten då hon sköt in 0-2 i efterspelet efter en hörna, hennes tredje mål på tre matcher i sin nya klubb. Innan halvleken var över hade även Ellen Toivio klivit fram och dundrat in 0-3 med ett riktigt fint skott från distans, och Uppsala visade prov på en bra effektivitet framåt trots en insats som inte riktigt var klockren.

- Matchen kändes lite trevande i början och spelet klaffade inte riktigt från start. Dock kunde vi ändå göra tre mål och höja oss mot slutet av första halvlek vilket gav oss en go´ känsla inför andra halvlek, säger Uppsalas Sofia From, kapten för dagen när Agnes Nyberg började på bänken.

Den andra halvleken hann knappt rulla igång innan bollen återigen låg i nät för Uppsala. Isabella Mattsson fångade upp en boll utanför straffområdet, tog några steg inåt i banan och klippte till. Bollen styrdes via en Sundsvallsförsvarare och gick lite turligt i en hög båge in i mål. Uppsala fortsatte att skapa mängder med chanser framåt mot en lågt stående Sundsvall, och man kunde verkligen spela ut och och utnyttja det stora bollinnehavet.

- Den andra halvleken hittar vi mer in i vårt spel och kan rulla boll med ett lugn och med en rätt trygg ledning. Vi hittar många bra kombinationer för att skapa målchanser och kan även göra två mål till, säger From.

Det var just mittbacken From som stod för det sista målet i matchen. När klockan tickade över 90 spelade minuter blev Bergman Lundin fälld utanför straffområdet och laget fick frispark. Uppsala ställde en egen mur framför Sundsvalls mur för att prova en variant, och From stegade fram till bollen. From drog till, Uppsalas mur duckade och bollen seglade välplacerat in vid målvaktens vänstra stolpe - 0-5 på tavlan som även blev slutresultatet.

- Det var en inövad variant som vi har tränat på för att försvåra lite för målvakten. Det kändes skönt att äntligen få se bollen gå i nät även på match och inte bara på träning, säger en glad frisparksmålskytt.

I och med de tre poängen är Uppsala uppe på en andraplats i tabellen med 32 inspelade poäng, tre poän bakom serieledande Umeå IK samt tre poäng framför tabelltrean IF Brommapojkarna.

- Det var en mycket viktig och skön seger för oss och det skapar en god känsla inför fortsättningen av Elitettan, avslutar From.

Nästa match i Elitettan för Uppsala blir söndagen den 22 augusti då man tar emot mot Morön BK hemma på Studenternas IP 14.00. Den matchen kan ni köpa biljetter till här nedan.

Köp biljetter till IK Uppsala Fotboll - Morön BK!

Sundsvalls DFF 0-5 (0-3) IK Uppsala Fotboll

0-1 (5´) Maria Poli

0-2 (35´) Maria Poli

0-3 (43´) Ellen Toivio

0-4 (48´) Isabella Mattsson

0-5 (90´) Sofia From

Startelva från vänster:
Sandra Jakobsen (MV)
Ellen Toivio (84´) - Ellen Arbman Hansing (76´) - Sofia From (K) - Beatrice Gärds (76´)
Ida Strömblad (64´) - Marika Bergman Lundin
Hanna Persson - Isabella Mattsson - Moa Öhman
Maria Poli (84´)

Avbytare: Lina Lundqvist (MV), Agnes Nyberg (76´), Lina Thoreson (64´), Julia Ragnarsson (76´), Ida Andersson Weidenberg (84´), Wilma Nyberg (84´).