Inför: IK Uppsala Fotboll - IFK Norrköping
2021-06-19 15:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

I och med landslagsuppehållet har IK Uppsala Fotboll varit spellediga i nästan två veckor, men nu är man redo att kliva in Elitettan igen när man tar emot IFK Norrköping på söndag 15.00. Dessutom är detta första gången vi får ta emot 500 personer i publiken!

Uppsala kliver in omgång 10 genom att ta emot nykomlingen IFK Norrköping hemma på Studenternas IP. Norrköping ligger på en tiondeplats efter nio spelade omgångar, nio poäng efter serieledande Uppsala som dessutom har en match mindre spelad.

- Det blir en spännande och rolig match mot ett motstånd vi inte tidigare mött vilket är kul. Jag tror att det blir en tuff match i solskenet, säger Uppsalas mittback Sofia From.

Uppsala har inte spelat en match sedan man besegrade BP borta med 2-0 den 6 juni. Sen dess har det varit landslagsuppehåll + att Uppsalas match mot Sundsvalls DFF i omgång 9, som skulle ha spelats tidigare i veckan, blev uppskjuten till augusti.

- Vi har haft en bra träningsperiod och i veckan har vi fokuserat på hur vi ska lira mot Norrköping vilket jag tycker har gått bra. Vi har såklart saknat att spela match så vi kommer därför riktigt taggade in på Studenternas imorgon, vi är riktigt spelsugna, säger From.

Matchen kommer att spelas under väldigt varma förhållanden då prognosen säger att det ska bli strålande sol med upp till 28 grader. Många svenskar där ute njuter nog av det underbara sommarvädret, men för spelarna i Uppsala gäller det att man är noggranna i förberedelserna inför om man ska orka genomföra matchen på ett bra sätt.

- Det är viktigt att man har en lång förberedelse innan en sån här match där man fyller på med mycket energi hela tiden. Att hålla sig i skuggan och dricka mycket vatten är viktigt i förberedelserna, säger From.

Matchen mot Norrköping blir även den första matchen som Uppsala får ta in upp till 500 personer på läktaren. Biljettförsäljningen har rullat på sedan förra veckan och From ser verkligen framemot att få spela inför publik igen.

- Äntligen!!! Som vi har längtat att få se och höra vår älskade hemmapublik på Studenternas! Det ska bli riktigt roligt att känna stödet från läktaren fastän vi vet att vi haft det hemifrån tv-apparaterna. Vi ska se till att göra en riktigt bra match för att både göra publiken och oss själva nöjda, avslutar From.

Elitettan - Omgång 10
IK Uppsala Fotboll - IFK Norrköping
Söndag 20 juni, 15.00

Studenternas IP

Vi hälsar också publiken varmt välkommen tillbaka till Studenternas IP - som vi har längtat efter er! Här nedan kan ni köpa era matchbiljetter och säsongskort. OBS! Inga biljetter säljs i entrén utan samtliga biljetter måste köpas via vårt digitala biljettsystem.
Köp biljetter till matchen här!

Köp säsongskort till våra resterande hemmamatcher här!

Du kan även se alla våra matcher i Elitettan både på UNT och på SportExpressen Play.

Se IK Uppsala - IFK Norrköping på SportExpressen Play!

Se IK Uppsala - IFK Norrköping på UNT!