Drömmål av kapten Nyberg i 3-1-seger mot Mallbacken
2021-05-15 20:20
Lagkapten Agnes Nyberg jublar efter sitt drömmål. Foto - Tobbe Bengtsson.

IK Uppsala Fotboll vände och vann med 3-1 (0-1) hemma mot Mallbackens IF Sunne under lördagseftermiddagen. Uppsala hade spelövertaget matchen igenom trots ett underläge i första, och lagkapten Agnes Nyberg stod för ett riktigt drömmål i den andra halvleken.

Uppsala tog kontroll över matchen direkt och skapade flertalet chanser framåt i den första halvleken. Tyvärr saknades skärpan i hemmalaget, och överraskande nog var det gästande Mallbacken som tog ledningen i den 30:e minuten genom Svea Renberg. Efter målet blev det gick Uppsala ner sig och det blev rejält irriterat på planen då hemmalaget bland annat hade en misstänkt straffsituation, men gästernas ledning stod sig till halvtid.

- Jag tycker vi gör en riktigt bra match. Vi spelar den fotbollen vi vill spela och har ett bra försvarsspel som gör att vi ständigt äger boll, säger lagkapten Agnes Nyberg.

Uppsala kom ut igen i den andra halvleken och fortsatte att dominera matchbilden, och det dröjde inte länge innan kvitteringen äntligen kom. Nyberg fick bollen strax utanför Mallbackens straffområde, tog några kliv framåt och drog till - och vilken träff hon fick till. Bollen seglade vackert in i det bortre krysset och 1-1 var ett faktum.

- Det var riktigt skönt! säger Nyberg som har tränat extra på just tillslagen under säsongen.

Ledningsmålet kom bara minuten efter kvitteringen då Beata Olsson drev fram bollen och sköt utifrån. Bollen tog på en Mallbackenförsvarare och ändrade riktning vilket ställde målvakten och gav Uppsala 2-1. Olsson höll sig framme även i den 66:e minuten då hon nickade in 3-1 efter en lite stökig situation i straffområdet efter en hörna, och Uppsala hade därmed fullbordat vändningen. Tack vare de två målen går även Olsson upp i delad skytteligaledning med Umeås Lisa Björk, båda på fyra gjorda mål.

- Det var väldigt viktigt för oss att gå tilllbaka på hemmaplan och få spela den fotboll som vill göra och är bra på, säger Nyberg om att laget lyckades studsa tillbaka från förra helgens sämre insats mot Älvsjö.

Då flera av toppkonkurrenterna tappade poäng under lördagen samtidigt som Uppsala tog tre nya poäng så befäste laget serieledningen i Elitettan. Härnäst väntar ett spännande toppmöte mot tabelltvåan Umeå IK FF på bortaplan, och den matchen blir en riktig värdemätare för de båda forna damallsvenska lagen.

- Vi fokuserar på oss själva och våra egna matcher. När vi spelar som vi gör idag har vi en högstanivå som är riktigt bra. Då förtjänar vi att ligga högst upp i tabellen, avslutar Nyberg.

Matchens lirare presenterades av Brand Communication och gick till Marika Bergman Lundin i Uppsala samt målvakten Emma Johansson i Mallbacken. Nästa match i Elitettan för Uppsala blir lördagen den 22 maj borta mot Umeå IK FF klockan 14.00 borta på Umeå Energi Arena.

IK Uppsala Fotboll 3-1 (0-1) Mallbackens IF Sunne

0-1 (30´) Svea Renberg

1-1 (52´) Agnes Nyberg

2-1 (53´) Beata Olsson