Blekt Uppsala fick nöja sig med oavgjort
2021-05-09 19:00
Foto - Tobbe Bengtsson.

Det blev en oavgjord kamp mellan Älvsjö AIK och IK Uppsala Fotboll efter en svag insats av gästande Uppsala. Beata Olsson gav Uppsala ledningen i den 33:e minuten, men Älvsjö fick in en kvittering i mitten av den andra halvleken och matchen slutade därmed 1-1.

På ett blåsigt och regnigt Älvsjö IP gjorde IK Uppsala Fotboll tyvärr en av sina sämre prestationer på länge när man tog sig an Älvsjö AIK under söndagen. Uppsalas ledningsmål kom med drygt tio minuter kvar att spela av den första halvleken då Beatrice Gärds slog en mycket fin djupledsboll mot Beata Olsson. Olsson lyckades peta sig förbi målvakten och kunde sedan slå in 0-1 ur en ganska dålig vinkel. Uppsala gick till halvtidsvila med en ledning, men man var långt ifrån nöjda med hur det såg ut på planen.

Tyvärr skedde inga större förändringar i den andra halvleken, då Uppsala fortsatt inte alls fick till spelet och det blev många långbollar som Älvsjös backlinje kunde fånga upp. Hemmalagets kvittering kom till genom en hörna då Älvsjös Linn Bogren tryckte in 1-1 via låret i mitten av den andra halvleken. Uppsala försökte forcera för ett ledningsmål och skapade några chanser, men Älvsjö lyckades stå emot och matchen slutade därmed 1-1.

Efter fyra spelade omgångar har Uppsala inkasserat totalt 10 poäng och är just nu serieledare i en mycket haltande tabell. Nästa match i Elitettan för Uppsala blir lördagen den 15 maj hemma mot Mallbackens IF Sunne hemma på Studenternas IP med avspark 15.00.

Älvsjö AIK 1-1 (0-1) IK Uppsala Fotboll

0-1 (33´) Beata Olsson

1-1 (58´) Linn Bogren

Startelva från vänster:
Lina Lundqvist (MV)
Ellen Toivio - Sofia From - Jennifer Askebrand - Beatrice Gärds
Agnes Nyberg (K) (77´) - Marika Bergman Lundin
Ida Strömblad - Isabella Mattsson - Hanna Persson (62´)
Beata Olsson

Avbytare: Isabelle Granlund (MV), Julia Ragnarsson, Moa Öhman (77´), Lina Thoreson (62´), Clara Leffler, Agnes Dahlström.