Öhman matchhjälte direkt i debuten
2021-02-21 12:00
Målskytten Moa Öhman. Foto - Oscar Larsson.
Det blev en 1-0-seger för IK Uppsala Fotboll i träningsmatchen mot Bollstanäs SK under lördagen. Uppsala skapade en del chanser men hade svårt att få till avsluten, och det blev nyförvärvet Moa Öhman som satte matchens enda mål i den 84:e minuten.
Träningsmatchen mot Bollstanäs var årets andra för IK Uppsala Fotboll, och det var ett Uppsala som kände att man hade en hel del att bevisa från förra veckans träningsmatch mot Älvsjö AIK.
- Mycket av det vi pratade om inför matchen handlade om att vi alla egentligen vet vad vi ska göra på planen, att vi skulle försöka att inte tänka så mycket utan bara göra det vi ska och spela som ett lag. Vi hade det kämpigt med vårt presspel framför allt i den andra halvleken mot Älvsjö, så vi ville komma mycket bättre i fas i den biten och det tycker jag att vi gjorde också. Man vill ju se att det sker en utveckling från träningarna vecka till vecka och det tyckte jag att vi såg mot Bollstanäs, säger Uppsalas anfallare Moa Öhman.

Öhman fick se den första halvleken från bänken, och hon fick se ett Uppsala som tog kontrollen av matchen från start och som var det spelförande laget.
- Jag tycker att man såg redan i den första halvleken att vi har gjort framsteg från förra helgen. Folk börjar lära känna varandra bättre och bättre och det är många som vågar ta för sig vilket är roligt att se, säger Öhman.

Det var mållöst efter den första halvleken, och inför den andra gjorde Uppsala hela fem byten för att ge många chansen till att få speltid. Just Öhman byttes in med knappa halvtimmen kvar att spela och gjorde därmed sin matchdebut i den rosa Uppsalatröjan.
- Det var väldigt roligt att äntligen få spela, det är en speciell känsla att göra sin första match i ett helt nytt lag. Under de här första träningsveckorna så känner jag att jag har blivit så himla bekväm med tjejerna i laget, det är verkligen inga konstigheter alls så det var väldigt kul att få vara ute på banan och spela tillsammans, säger Öhman.

Matchens enda mål kom till med endast sex minuter kvar att spela. Efter fint förarbete av Ellen Toivio och Julia Ragnarsson fick Öhman bollen mitt framför mål, och trots ett tilltrasslat avslut så gick bollen i mål och Öhman spräckte därmed nollan direkt i sin debutmatch.
- "Ragge" kommer runt på kanten och når Toivio som chippar in bollen i mitten mot mig, jag hinner inte riktigt reagera utan lyckas få ett lår på bollen och sätter dit den. Det var oerhört skönt, speciellt i det läget vi var i i matchen där vi hade skapat en del chanser men inte lyckats få in den. Det var väl inte det snyggaste målet jag har gjort, men vi sa det efteråt i laget att ett mål är alltid ett mål oavsett hur det ser ut, säger Öhman.

Segern var Uppsalas första för försäsongen och man är fortsatt obesegrade än så länge under 2021.
- Det var riktigt skönt att vinna och få med sig en god känsla i truppen, vi hade många chanser att göra betydligt fler mål så jag tycker att vi verkligen förtjänade en seger idag, säger Öhman.

Nästa helg väntar nästa träningsmatch, och då väntar fjolårsåttan i Elitettan IF Brommapojkarna.
- BP har gått väldigt bra hittills och har ett spännande lag så det blir en bra kvalitetscheck för oss. Vi kan ta med oss en hel del grejer från den här matchen mot Bollstanäs, men det finns en del saker vi fortsatt behöver jobba med och jag tror att det kommer krävas lite mer av oss om vi ska kunna mäta oss med ett sånt motstånd. Förhoppningsvis blir det ytterligare ett steg framåt för oss i vår utveckling och jag ser framemot en rolig match nästa helg, avslutar Öhman.

Nästa träningsmatch för IK Uppsala blir alltså nästa helg den 27 februari då man möter Elitettankollegan IF Brommapojkarna klockan 11.00 på bortaplan.

IK Uppsala Fotboll 1-0 (0-0) Bollstanäs SK
1-0 (84’) Moa Öhman

Startelva från vänster:
Lina Lundqvist (MV)
Jennifer Askebrand - Sofia From - Beatrice Gärds (45’)
Agnes Dahlström (45’) - Thea Barkfeldt (45’) - Marika Bergman Lundin (45’) - Agnes Nyberg (K) - Hanna Persson
Clara Leffler (62’) - Ella Gunnarsson (45’)

Avbytare: Malin Lundin (MV), Hanna Gunnarsson, Ida Andersson Weidenberg (45’), Moa Öhman (62’), Julia Ragnarsson (45’), Ellen Toivio (45’), Ellen Arbman Hansing (45’), Ida Strömblad (45’)