Damallsvenskan avslutad för Uppsala
2020-11-15 18:15
Foto - Tobbe Bengtsson.
Det blev ett dramatiskt avgörande i bottenstriden av OBOS Damallsvenskan under söndagen. Piteå IF DFF, Umeå IK och Djurgårdens IF FF tog alla tre poäng, men det räckte inte för Umeå som därmed tillsammans med IK Uppsala Fotboll degraderas till Elitettan.
Djurgården kom ut offensivt och aggressivt på Stockholms Stadion med en intensitet som chockade Uppsala, och ledningsmålet kom redan efter fyra minuter då Rachel Bloznalis gjorde 1-0 till hemmalaget. Efter chockstarten började Uppsala jobba sig in i matchen, men man slarvade en hel del i passningsspelet vilket gjorde att Djurgården kunde fortsätta att ha initiativet halvleken igenom.

I den andra halvleken fanns det stora ytor att spela på då båda lagen hade stora avstånd mellan sina lagdelar, och stundtals svängde det fram och tillbaka med halvchanser åt båda hållen. Uppsala jämnade ut spelet en del, men var inte tillräckligt resoluta i den sista tredjedelen när chanserna väl kom. Istället kunde Djurgården punktera matchen när Linda Motlhalo fastställde slutresultatet 2-0 med dryga tio minuter kvar att spela. I och med segern säkrade Djurgården kontraktet och det blir Umeå IK som gör Uppsala sällskap ner till Elitettan nästa år.

Uppsala avslutar säsongen med en match mot BP i omgång 3 av Svenska Cupen nu på onsdag den 19 november klockan 19.00. Vinnaren i den matchen avancerar till gruppspelet som spelas våren 2021.

Djurgårdens IF FF 2-0 IK Uppsala Fotboll
1-0 (4’) Rachel Bloznalis
2-0 (79’) Linda Motlhalo

Startelvan:
Emma Holmgren (MV)
Ellen Toivio - Ellen Arbman Hansing - Sofia From - Sara Olai
Ida Strömblad (73’) - Agnes Nyberg (K) - Marika Bergman Lundin
Cornelia Kapocs - Nicole Odelberg Modin - Beata Olsson (90+1)

Avbytare: Lina Lundqvist (MV), Julia Ragnarsson, Thea Barkfeldt, Lina Thoreson, Tyra Uppfeldt (90+1), Ingrid Wixner (73’), Amanda Bergström