Damallsvenska drömmen borta för Uppsala
2020-10-18 10:00
Foto - Tobbe Bengtsson
IK Uppsala Fotboll förlorade den viktiga matchen hemma mot bottenkollegan Växjö DFF igår med 0-2, och därmed är chanserna för att stanna kvar i OBOS Damallsvenskan 2021 borta.
Uppsala hade inför mötet med Växjö fortfarande chansen att ta sig över nedflyttningsstrecket och klara sig kvar i högsta serien, men då krävdes de tre poäng för laget under lördagen. Den första halvleken blev ganska jämn spelmässigt mellan lagen, men det var Växjö som skapade de allra hetaste chanserna. 0-1 kom också i den 26:e minuten genom Signe Holt Andersen, och Uppsala fick gå in i halvtid med ett underläge inför den andra. Uppsalas bästa chans de första 45 minuterna hade Cassandra Korhonen som serverades ett friläge efter en fin brytning och passning av Sofia From. Växjös målvakt var långt ute och Korhonen gick för att lobba in den från långt håll, men avslutet gick tyvärr precis utanför.

I den andra halvleken försökte Uppsala gå för en kvittering, och trots att man hade en del bollinnehav så hade man svårt att skapa chanser offensivt. Istället för ett kvitteringsmål från hemmalaget blev det istället Växjö som utökade sin ledning till 0-2 i den 86:e minuten, ett matchavgörande mål som sänkte Uppsalas drömmar om fortsatt damallsvenskt spel 2021. Efter slutsignal var det många tomma blickar i Uppsalalägret, som nu har tre matcher kvar innan den damallsvenska sejouren är över för den här gången.

Nästa match för Uppsala blir lördagen 1 november då man möter FC Rosengård borta klockan 15.00.

IK Uppsala Fotboll 0-2 Växjö DFF
0-1 (27’) Signe Holt Andersen
0-2 (86’) Amanda Johnsson Haahr

Startelvan från vänster (4-3-3)