Viktigt möte i bottenstriden
2020-09-13 10:00
Sara Olai, foto - Tobbe Bengtsson
Det är dags för ett spännande möte i bottenstriden av OBOS Damallsvenskan i eftermiddag då tabelltian Piteå IF DFF tar emot tabelltolvan IK Uppsala Fotboll. Viktiga poäng står på spel mellan två lag som båda har många matcher bakom sig utan seger, och Uppsala hoppas på att vända sin negativa trend och flyga hem med tre poäng i bagaget.
Det skiljer endast två poäng mellan tian Piteå och tolvan Uppsala i den jämna tabellen, så dagens möte på LF Arena är otroligt viktigt för bottenstriden i OBOS Damallsvenskan. Vid en seger för Uppsala skulle man ta sig över nedflyttningsstrecket och ta ett kliv uppåt i tabellen, så det är ett motiverat bortalag som tar sig an söndagens match.
- Det kommer att bli en tight match mellan två lag som både kommer från en tuffare period. Vi behöver vara skärpta i både offensiven och defensiven, samt följa vår matchplan hela matchen igenom. Vi kommer att kriga allt vi kan för att få med oss tre poäng hem till Uppsala, säger Uppsalas högerback Sara Olai.

Lagen möttes i en jämn match i den tredje omgången på Studenternas IP där ett defensivt kompakt Piteå drog det längsta strået och tog en uddamålsseger med 1-0. Hela tolv gångar har gått sen dess och både Uppsala och Piteå har haft det tufft den senaste perioden, så det kommer att vara två lag som verkligen är ute efter poäng som möts.
- Det var ju ett tag sedan vi mötte Piteå sist. Både vi och Piteå har förändrats en del sedan det mötet, men de är ju ett starkt lag kollektivt så det är viktigt för oss att utnyttja de ytor som de bjuder på, säger Olai.

Uppsala flyger upp till Piteå under söndagsmorgonen så det väntar en lång resdag för laget, men man är vana vid långa bortaresor och Olai tror inte det ska påverka Uppsalas insats när domaren blåser igång matchen 14.00.
- Jag tror inte att resan ska behöva påverka vår prestation på planen. Vi kommer vara lika väl förberedda för denna match som vi är för alla andra matcher, avslutar Olai.

Matchen mot Piteå IF DFF och samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 15
Piteå IF DFF - IK Uppsala Fotboll
Söndag 13 september, 14.00
LF Arena

(Vill du bli en del av vår digitala publik? Köp stödbiljetter genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216. Tack för att du stöder IK Uppsala Fotboll!)