Förlust trots bra arbetsinsats i värmen
2020-08-16 21:30
Ida Strömblad, foto Tobbe Bengtsson.
Det blev tyvärr ingen trendbrytare för IK Uppsala Fotboll när man ställdes mot Linköpings FC på bortaplan under den varma söndagseftermiddagen. Istället var det Linköping som drog det längsta strået och tog hem de tre poängen genom en 3-1-seger, tack vare två mål av Uchenna Kanu.
Det var ett hemmalag som hade det största av bollinnehavet i den första halvleken, men med lite tur hade det kunnat varit Uppsala som tagit ledningen. I den 20:e minuten kom Cassandra Korhonen i ett friläge, rundade målvakten och avslutade mot öppet mål. Tyvärr hann en Linköpingsförsvarare emellan och räddade bollen på mållinjen, och i vändningen efter kunde Linköpings Uchenna Kanu istället göra 1-0. En sekvens som kan ha varit helt matchavgörande, då Uppsala istället för ett viktigt ledningsmål fick jobba i uppförsbacke.
- Jag tror att vi faller på att inte riktigt litar på att vi kan hålla i bollen utan istället tar flera stressade beslut som faktiskt inte behövs tas, och det skedde överallt på planen tyvärr. Vi måste var mer skärpta och noggranna med boll så kommer de ge oss poäng framöver, det är jag helt säker på, säger Uppsalas mittfältare Ida Strömblad.

I den andra halvleken fortsatte Linköping skapa chanser och Uppsalas målvakt Emma Holmgren fick kliva fram med många högklassiga räddningar, men trots Holmgrens fina insats kunde hemmalaget utöka ledningen till 3-0 efter mål av Kanu och Lina Hurtig. Beata Olsson kom in med knappa kvarten kvar och satte reduceringen på stopptid, men hennes tredje mål i OBOS Damallsvenskan hjälpte tyvärr inte Uppsala som åkte på sin tredje raka förlust trots en bra arbetsinsats.
- Jag upplevde att vi började starkt och vågade spela bollen på backen, ett spel som vi är trygga i. Men ju längre matchen gick så tycker jag vi blir mer och mer fega, då får vi en del bolltapp som de ställer om och tyvärr straffar oss på. Jag tycker dock ändå att vi krigar och sliter för varandra under hela matchen, säger Strömblad.

Det var speciella förhållanden för båda lagen då det var otroligt varmt under hela matchen. Man hade en vattenpaus i respektive halvlek för att ge spelarna en liten chans att återhämta sig, då matchen spelades i strålande solsken och i en temperatur en bra bit över +30 grader.
- Ja det var otroligt varmt att spela, och det är klart att det kan påverka lite av vår ork och energi. Men jag tyckte ändå att vi gjorde de bästa vi kunde göra och man får försöka att inte lägga så mycket energi och tänka hela tiden att det är varmt, säger Strömblad.

När den elfte omgången är avslutad har halva OBOS Damallsvenskan spelats och därmed vänder serien och går in i sin andrafas. För Uppsalas del ligger man i skrivande stund på en tiondeplats i tabellen, men det är fortsatt jämnt bland många av lagen och man har endast fyra poäng upp till Eskilstuna United DFF på femteplatsen.
- Det är fortfarande otroligt jämt bland många lag vilket jag tycker är väldigt roligt, det kan vända fort om man tar poäng nu inom kort. Jag tror också att det är skönt att veta att vi fortfarande är med i poängstriden och att vi har mycket goda chanser till att ta oss några placeringar upp i tabellen, säger Strömblad.

Nästa match för Uppsala blir söndagen den 23 augusti hemma på Studenternas IP då man tar emot KIF Örebro DFF klockan 15.00.

Linköpings FC 3-1 (1-0) IK Uppsala Fotboll
1-0 (21) Uchenna Grace Kanu
2-0 (60) Uchenna Grace Kanu
3-0 (84) Lina Hurtig