Uppsala har laddat om och siktar framåt
2020-08-11 13:00
Beata Olsson, foto - Tobbe Bengtsson.
Det är dags för en vecka med dubbla bortamatcher för IK Uppsala Fotboll. Under onsdagskvällen möter man KIF Örebro DFF på Behrn Arena klockan 19.00 innan man avrundar veckan med att ta sin an Linköpings FC borta på Linköping Arena på söndag klockan 15.00.
Det är dags för omgång 10 av OBOS Damallsvenskan, och för tabellåttan IK Uppsala Fotbolls del väntar ett match mot tabellsjuan KIF Örebro DFF. Örebro kommer senast från en viktig 1-0-seger borta mot Djurgårdens IF, och nu väntar ett spännande möte mot gästande Uppsala.
- Det kommer nog att bli en jämn och rolig match imorgon. Örebro är ett bra lag men vi vet att vi kommer att kunna vinna om vi kommer upp i nivå, säger Uppsalas anfallare Beata Olsson.

Olsson har spelat åtta av nio matcher för Uppsala i OBOS Damallsvenskan och har stått för två mål hittills. Det första av dem var det matchavgörande 3-2-målet i premiären mot Djurgårdens IF, och det andra kom nu senast då hon gav Uppsala ledningen hemma mot FC Rosengård redan i den sjätte minuten.
- Det har känts ganska bra för mig hittills! Jag har fått ganska mycket speltid vilket känns jätteroligt och är väldigt utvecklande, säger Olsson om sin inledning.

Uppsala kommer senast från mardrömsmatchen i fredags mot FC Rosengård, då man förlorade med tunga 1-9 mot de regerande svenska mästarna. Laget har efter den matchen haft möten där man har analyserat insatsen och vad som gick fel, och nu har man tillsammans gått vidare och siktar framåt.
- Vi har analyserat matchen tillsammans och lyft inte bara fotbollsmässiga delar utan även mentala bitar för att se var problemen låg. Det kändes som ett bra möte och hela laget har nu gått vidare från detta tillsammans vilket ger oss styrka, säger Olsson.

Uppsala mötte Örebro under försäsongen i en match som slutade 1-1 där lagen hade varsin halvlek. Det är bara en poäng som skiljer lagen åt i tabellen, så det är viktiga poäng som står på spel under onsdagskvällen.
- Vi gjorde en ganska bra match borta mot Örebro under försäsongen där vi var nöjda med mycket, men samtidigt vet vi att vi kunde ha gjort saker bättre och vunnit den matchen. Det tar vi självklart med oss inför morgondagens möte, avslutar Olsson.

Matchen mot KIF Örebro DFF kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 10
KIF Örebro DFF - IK Uppsala Fotboll
Onsdag 12 augusti, 19.00
Behrn Arena

(Vill du bli en del av vår digitala publik? Köp stödbiljetter genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216. Tack för att du stöder IK Uppsala Fotboll!)