Regerande svenska mästarna väntar för Uppsala
2020-08-06 13:00
Marika Bergman Lundin, foto - Tobbe Bengtsson
Matcherna duggar tätt i OBOS Damallsvenskan just nu och under fredagskvällen ställs nykomlingen IK Uppsala Fotboll inför en rejäl värdemätare då fjolårets svenska mästare FC Rosengård kommer på besök till Studenternas IP. Uppsala har en tung bortaseger mot Eskilstuna United med sig i ryggen från i måndags, och nu hoppas laget att man kan fortsätta bygga vidare på den fina insatsen.
FC Rosengård är tvåa i tabellen, endast poängen efter ledande Kopparbergs/Göteborg FC. Laget är av högsta kvalitet där många av spelarna är ordinarie i landslaget, och i Rosengård hittar man också Uppsalabekantingen Nathalie Björn. Uppsala ställs alltså inför en ordentlig utmaning när fjolårets svenska mästare gästar Studenternas IP under fredagskvällen.
- Det kommer att bli en kul och spännande match, det är alltid intressant att lira mot bra lag! Det kommer att krävas att vi följer vår matchplan och ger 110% för att kunna utmana dem, säger Uppsalas mittfältare Marika Bergman Lundin.

Uppsala kommer senast från en 3-1-seger borta mot Eskilstuna United, en viktig seger där man var kompakta defensivt och effektiva när man väl fick sina chanser framåt. Nu när Rosengård väntar kommer det att krävas en minst lika bra insats då gästerna endast har en förlust hittills, men den förlusten kom just mot Eskilstuna som Uppsala besegrade i måndags.
- Det är en skön stämning i truppen efter segern sist, det är alltid gött att ta tre poäng. Så vi går in i den här matchen med goda känslor, säger Bergman Lundin.

Bergman Lundin har fått stort förtroende av tränarna Jonas Valfridsson och Tobias Birgersson hittills och har startat samtliga åtta matcher i OBOS Damallsvenskan. I de flesta matcherna har hon haft Ida Strömblad vid sin sida på innermittfältet, och de två är några av få spelare i Uppsala som har allsvensk erfarenhet sen tidigare. Hon tycker själv att inledningen av OBOS Damallsvenskan har varit helt okej, men att det finns mer att plocka av inför kommande matcher.
- Jodå det har väl känts helt okej, men jag känner väl att jag har mer att ge än vad jag har visat hittills. Men jag tror att det kommer! säger Bergman Lundin.

Matchen mot FC Rosengård kommer att spelas utan publik, men samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan kan du som vanligt se på Sportbladet Play.

OBOS Damallsvenskan, Omgång 9
IK Uppsala Fotboll - FC Rosengård
Fredag 7 augusti, 19.00
Studenternas IP

(Vill du bli en del av vår digitala publik? Köp stödbiljetter genom att swisha 50 kronor eller valfri summa till 123 084 9216. Tack för att du stöder IK Uppsala Fotboll!)