Imponerande vändning gav premiärseger!
2020-06-27 18:30
Marika Bergman Lundin i duell med Olivia Schough, foto - Tobbe Bengtsson.
IK Uppsala Fotbolls seriepremiär mot Djurgårdens IF blev en spännande historia. Efter en mäktig vändning från hemmalagets sida kunde Uppsala till slut vinna med 3-2 efter att Beata Olsson avgjort på stopptid. Därmed blev Uppsalas debut i Sveriges högsta serie en succé, och det var på fasta situationer som Uppsala vände matchen.
Hemmalaget började bra och skapade en del hörnor framåt, men trots det hamnade Uppsala tidigt i underläge. Efter felpass i försvaret kunde Djurgårdens Olivia Schough komma runt på kanten och slå en perfekt passning till Tilde Lindwall som satte 1-0 till bortalaget.

I den 25:e minuten var Uppsala återigen framme på en fast situation, och denna gång kom också kvitteringen. Sara Olai nickade in 1-1 efter hörna från Cornelia Kapocs, och Olai blev därmed historisk då hon gjorde lagets första mål i OBOS Damallsvenskan någonsin. Glädjen blev dock kortvarig då Djurgården bara några minuter senare återigen tog ledningen, och det var samme Schough som skötte förarbetet till Portia Boakye som satte ledningsmålet.
- Matchen var tuff och det var mycket löpningar fram och tillbaka, men ju längre in i matchen vi kom så blev vi också bättre och bättre, säger Uppsalas mittfältare Marika Bergman Lundin.

Uppsala hade en svagare period direkt efter paus och skapade inte många chanser framåt. Med drygt 20 minuter kvar byttes Beata Olsson och Anna Rakel Pétursdóttir in, och Uppsala ställde om till ett offensivare 3-4-3 för att gå för en kvittering. En en av spelarna som visade vägen var just Bergman Lundin, som slet enormt på mittfältet och vann många dueller åt hemmalaget.
- Snacket vi hade i halvtid gav oss energi och jag kände att de här tar vi, vi måste bara lägga i nästa växel och ösa på. När vi sen sätter 2-2 så är de bara att gasa och jag tror att alla i laget kände att vi vänder detta, säger Bergman Lundin.

Med knappt 10 minuter kvar av matchen kom den efterlängtade 2-2-kvitteringen, och återigen gjorde Uppsala mål på en fast situation. Cassandra Korhonen nådde högst på en nickskarv efter en hörna och kvitteringen var ett faktum.
- Svårt att svara på exakt varför det är en av våra styrkor, men vi är starka på fasta situationer och vågar ta för oss i offensivt straffområde. Vi är inte rädda för att offra en kroppsdel för att få in bollen i mål, säger Bergman Lundin.

Strax efter målet fick Djurgårdens Linda Maserame Motlhalo rött kort och Uppsala avslutade matchen med en man mer. Klockan rullade upp på stopptid, men Uppsala var inte nöjda med oavgjort och gick för ett segermål - och för tredje gången för dagen gjorde hemmalaget mål på en fast situation. Beata Olsson nådde längst med foten och satte 3-2 till Uppsala som därmed tog en seger i sin första damallsvenska match någonsin.
- Det är underbart att ta tre poäng i premiären, det är la så alla lag vill starta en säsong så det är fantastiskt skönt. Jag är så stolt över alla i laget som bara fortsätter och fortsätter och aldrig ger upp. Sen är det alltid skönt att vinna mot ett Stockholmslag, avslutar Bergman Lundin.

Nästa match för Uppsala i OBOS Damallsvenskan blir den 4 juli borta mot Växjö DFF klockan 15:00 på Myresjöhus Arena.

IK Uppsala Fotboll 3-2 (1-2) Djurgårdens IF
0-1 Tilde Lindwall
1-1 Sara Olai
1-2 Portia Boakye